Deze hybride wordt mogelijk goedkoopste auto van Nederland
Op de Geneva International Motor Show 2024 staat autobouwer MG in de spotlights. Op zijn stand werd het doek getrokken van de gloednieuwe MG 3. Het is een B-segment hybride die de aanval opent op de Volkswagen Polo, Renault Clio en goedkopere concurrenten zoals de Dacia Sandero.
Bij MG denk je wellicht nog aan een eigenaardig Britse automerk, maar die tijden liggen ver achter ons. Al een poosje is het merk in Chinese handen en in Nederland rijden nu voornamelijk elektrische auto’s zoals de MG 4 rond. Die koop je overigens nu al als relatief betaalbare occasion.
De MG 3 als hybride hatchback
Waar de meeste modellen van het merk (in Nederland) elektrisch zijn, is de nieuwe MG 3 een hybride. De 1.5-liter viercilinder in de neus levert 102 pk en wordt ondersteund door een 136 pk sterke elektromotor. Het gecombineerd vermogen komt uit op 194 pk. Genoeg om in een respectabele 8 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur te sprinten.
Dankzij de hybride aandrijflijn zou je ook stukken volledig elektrische moeten kunnen rijden. Hoe ver je in EV-modus komt, is nog niet bekend. De MG 3 is dan ook pas net onthuld. Ondergetekende was er namens Autovisie bij toen op de Autosalon van Genève het doek getrokken werd van de auto. Beelden van de hatchback zie je hierboven.
Wordt het de goedkoopste auto van Nederland
Qua formaat is hij te vergelijken met bekende namen zoals de Volkswagen Polo, Renault Clio en Hyundai i20. Wat de MG 3 zal kosten is nog niet bekend, maar we kennen MG inmiddels als budgetmerk en dus zal de hybride vermoedelijk goedkoper in de markt worden gezet. Ter vergelijking: een nieuwe Volkswagen Polo koop je in Nederland vanaf 26.990 euro.
Een budgetoptie in hetzelfde segment is de Dacia Sandero, die je vanaf 17.200 euro koopt. Daarmee is de Dacia op dit moment de goedkoopste nieuwe auto die je in Nederland kunt bestellen. Vermoedelijk willen de MG 3 ook klanten wegsnoepen bij Dacia, maar of ze de prijs van hun hatchback met zijn hybride aandrijflijn laag genoeg kunnen maken, is zeer de vraag.