Na VW rijdt wéér een Duits automerk richting financiële afgrond
De Duitse economie piept en kraakt en de haperende grote automerken vormen het toonbeeld van deze malaise. Volkswagen staat op instorten, en nu sluit Mercedes zich aan in de file der wanhoop.
Het grote pijnpunt voor de grote Duitse autobouwers is natuurlijk concurrentie uit China. Daar schieten automerken als paddenstoelen uit de grond. Waar de oudere generatie Chinezen verknocht was aan Volkswagen, Mercedes en andere Europese automerken, vindt de nieuwe generatie dat ouderwets. Die gaan massaal voor (elektrische) auto’s uit eigen land. En die goedkope auto’s uit China enteren ook de Europese markt.
Mercedes gaat bezuinigen na slechte resultaten
Mercedes-Benz gaat meer doen om de kosten in het bedrijf te beteugelen. De Duitse autofabrikant heeft dus onder meer last van hevige concurrentie in China en van een aanhoudend zwakke vraag naar luxewagens en elektrische auto’s.
“De resultaten van het derde kwartaal voldoen niet aan onze verwachtingen”, zegt financieel topman Harald Wilhelm. De omzet van het autoconcern ging in het derde kwartaal met ongeveer 7 procent omlaag ten opzichte van een jaar eerder. De nettowinst zakte met bijna 54 procent tot 1,7 miljard euro. Eerder verlaagde Mercedes-Benz al de winstverwachtingen voor het hele jaar.
“We zijn voorzichtig in onze vooruitzichten voor de marktontwikkeling en zullen alle inspanningen verhogen om de efficiëntie te vergroten en kosten te besparen in alle bedrijfsonderdelen”, aldus Wilhelm in een toelichting op de cijfers.
Volkswagen en BMW achterna
Hoewel Mercedes belooft zijn kostenpositie te verbeteren, gaf het bedrijf geen details over waar precies wordt bezuinigd. De fabrikant heeft meerdere fabrieken in Duitsland, waar de arbeids- en energiekosten relatief hoog zijn. Ook investeert het bedrijf fors in onderzoek en ontwikkeling voor de overstap naar elektrisch rijden, terwijl het bedrijf zowel elektrische modellen als voertuigen met een verbrandingsmotor blijft produceren.
Ook andere Duitse autobouwers hebben last van de malaise in de autosector van het land. Zo kampt BMW ook met een forse verkoopdaling in China en verlaagde dat bedrijf onlangs ook de winstverwachtingen. Volkswagen kampt met overcapaciteit en moeilijke marktomstandigheden en kondigde aan dat het voor het eerst in zijn geschiedenis fabrieken in eigen land zou kunnen sluiten.