Mercedes-Maybach zwemt tegen stroom in en laat legende terugkeren
100 jaar Maybach, dat moet gevierd worden vinden ze bij Mercedes. Daarom brengt het merk een persbericht naar buiten om de geschiedenis van het luxemerk uit te lichten. In dit persbericht staat groot een foto van een Maybach met een V12.
Hoewel de Duitsers geen woord reppen over de een nieuwe Maybach zien we het logo van een V12. Betekent dit dat de twaalfcilinder terugkomt in de nieuwe Mercedes Maybach S-klasse?
Vol in beeld
De V12-badge op het voorspatbord wijst er vermoedelijk op dat Mercedes doorgaat met productie van de 6.0 liter twaalfcilinder. In een tijd waarin grote motoren steeds zeldzamer worden, is dat zeker een opvallende ontwikkeling.
De 2021 Maybach had tot nu toe één aandrijflijn, de 4,0-liter V8 met twee turbo’s en ondersteuning van een elektromotor. De 2020 Mercedes-Maybach S650 had een 621 pk sterke 6,0-liter twin-turbo V12, maar aangezien het nieuwe model niet debuteerde met een 12-pitter, waren liefhebbers bang dat deze nooit meer in een Maybach te zien zou zijn.
V12 met of zonder elektromotor
De vraag is nu of het dezelfde V12 is. Zo is het niet ondenkbaar dat Mercedes een elektromotor aan de aandrijflijn heeft toegevoegd. In dat geval is het wellicht de meest comfortabele aandrijflijn in een Maybach ooit, of zoals oprichter Karl Maybach zei: “Create the very best from the best.”
Maar waarom is een V12 in een Maybach ‘the best of the best’? De AMG V8 is namelijk zuiniger en minstens zo snel. Twaalfcilinders worden vaak in een luxeauto gelegd omdat je met dit aantal cilinders een zijdezacht lopende motor hebt. Er gaan zelf video’s rond waar men een muntje op de motor van een V12 balanceert. Dit bewijst dat een goedlopende twaalfcilinder dé motor is voor comfort.
Nog niet bevestigd door Mercedes
Of we de 12-pitter echt terug gaan zien in de nieuwe Maybach S-klasse blijft nog even de vraag. Mercedes laat nog niets los over de motorisering. Al is het V12-logo niet iets wat de Duisters ‘per ongeluk’ op het conceptmodel laten staan.