Onderzoek wijst uit: Mercedes met dieselmotor schoner dan een Tesla
Update
Het betreffende onderzoek is inmiddels weerlegd door onderzoekers van het Fraunhofer Instituut ISI. Er zou gemeten zijn met laboratoriumwaarden die niet overeenkomen met de realiteit. “28 procent minder uitstoot van broeikasgassen dan een dieselwagen, tot 42 procent minder dan een kleine auto met een benzinemotor. Wie vandaag een elektrische auto aanschaft in Duitsland, heeft een wagen met een levensduur van een gemiddeld 13 jaar en zal aanzienlijk minder CO2 uitstoten dan een auto met een conventionele verbrandingsmotor”, aldus de onderzoekers. Wetenschappers van de internationaal gerenommeerde denktank ICCT concluderen hetzelfde op basis van hun eigen onderzoek.
Het originele artikel
Het zijn zonder twijfel mooie wagens en ze geven ons een blik op de toekomst van het autorijden: de bolides van Tesla. Volgens de fabrikant zelf zijn ze ook nog eens milieuvriendelijk en is de CO2 uitstoot beperkt. Het probleem is echter dat de prestaties op het gebied van milieuvervuiling ernstig achterblijven bij de opgave door Tesla zelf. Uit een onderzoek komt juist een heel ander beeld naar voren. De wagen zou juist meer CO2 uitstoten dan wagens die gebruik maken van diesel.
Wanneer de CO2-emissies van de productie van de batterijen in de testresultaten worden meegenomen, dan zijn Tesla’s zelfs in de meest gunstige situatie minder schoon dan diesel auto’s. Dat is de conclusie van een uitvoerig onderzoek door de Duitse denktank IFO.
Testresultaten zijn een wake-up call
“Het is beter om de testresultaten te zien als een waarschuwing dat nieuwe technologieën geen wondermiddel tegen klimaatveranderingen zijn. Denk aan de valse beloften over maïs en cellulose-ethanol”, aldus de redactie van Wall Street Journal over de studie.
Het rapport laat duidelijk zien wat de realistische verwachtingen moeten zijn. Zo zou een Tesla Model 3 verantwoordelijk zijn voor een uitstoot van 156 tot 181 gram CO2 per kilometer, vergeleken met slechts 141 gram per kilometer voor een Mercedes C220d met dieselmotor. Dat is dan inclusief de uitstoot van diesel.
Steenkoolmijnen
IFO keek naar de productie van elektrische auto’s in Duitsland omdat het land nog sterk afhankelijk is van steenkool. Emissies van elektrische auto’s in andere landen zijn afhankelijk van hun energiemix, maar Duitsland is de op twee na grootste producent van elektrische auto’s ter wereld.
Als we kijken naar de productieaantallen zijn China en Amerika de absolute koplopers. China haalt 65 procent van zijn elektriciteit uit steenkool en in de VS is steenkool nog altijd verantwoordelijk voor 27 procent van de energiebehoefte. China is daarnaast ook het grootste batterij-producerende land. Ook hierbij is steenkool onontbeerlijk.
Tesla ontvangt subsidie per geproduceerde wagen
Natuurlijk is het niet alleen maar negatief nieuws. Californië eist bijvoorbeeld dat autofabrikanten de uitstoot van broeikasgassen door auto’s verminderen door voertuigen met een lagere uitstoot te produceren. Ook het kopen van credits van andere bedrijven, zoals Tesla doet, wordt gestimuleerd. Op federaal niveau biedt de VS belastingverlagingen tot 7.500 dollar per elektrisch voertuig.
De subsidies die Tesla ontvangt voor de geproduceerde auto’s zullen worden uitgefaseerd omdat het bedrijf van Elon Musk, de productiecap van 200.000 voertuigen heeft bereikt. Het Amerikaanse Congres debatteert echter over de mogelijkheid om de subsidieverstrekking te verlengen.
83 gram CO2 per gereden kilometer
Het is niet alleen de productie van batterijen dat zorgt voor een grote hoeveelheid uitgestoten CO2. Ook het opladen van voertuigen zorgt voor veel CO2 uitstoot. Duitsland wekt 35 procent van zijn elektriciteitsbehoefte op door middel van kolencentrales (waaronder veel bruinkool). Het opladen van een Tesla in, laten we zeggen, Beieren resulteert in 83 gram CO2 per gereden kilometer.
Niet het eerste onderzoek
IFO is niet de eerste onderzoeksgroep die concludeert dat elektrische auto’s de CO2-uitstoot niet zullen verminderen zoals beloofd. Een studie uit 2018 liet al zien dat elektrische auto’s mogelijk hogere emissies genereren dan dieselvoertuigen, voornamelijk vanwege de productie en het gebruik van lithium-ion batterijen.
Gelukkig zijn Tesla’s meer dan alleen elektrische auto’s. Zo lopen ze ook voorop als het gaat om autonoom rijden.