In gesprek met Mercedes-Benz over het waanzinnige PROJECT MONDO G
Tijdens de Zoute Grand Prix stuitten we op PROJECT MONDO G, een samenwerking tussen Mercedes-Benz en Moncler. Dit op een G-klasse geïnspireerd kunstwerk leek uit de toekomst neer te zijn gevallen en deed ons denken aan een pufferjack. Dat bleek te kloppen, gezien de samenwerking met Moncler. Hier wilden we meer over weten, dus namen we contact op met Mercedes-Benz.
Mercedes-Benz PROJECT MONDO G heeft al veel van de wereld gezien, een reis die begon in wereldstad Londen. En ja, dan is het logisch dat je ook in het mondaine Knokke parkeert.
Mercedes-Benz PROJECT MONDO G op de Zoute Grand Prix
Een paar vragen over dit waanzinnige project aan Peter Zijlstra, is head of marketing Benelux bij Mercedes-Benz.
Hoe komen twee merken als Mercedes-Benz en Moncler bij elkaar?
“Dankzij hun lange en succesvolle merkgeschiedenis verleggen Mercedes-Benz en Moncler voortdurend de grenzen van hun respectievelijke luxesegmenten. Beide merken worden gedreven door perfecte functionaliteit en een buitengewoon design. Samen verkennen ze de ‘Art of Imagination’ met mode die zowel prachtig als stoer is.”
Waarom is er juist gekozen voor de G-Klasse als inspiratiebron?
“De robuuste vorm van de auto leent zich perfect voor een dergelijk kunstwerk. Het werk combineert de karakteristieke, hoekige designkenmerken van de iconische terreinwagen met de al even stijlbepalende designtaal en de vloeiende lijnen van het zacht gewatteerde textiel van het Moncler pufferjack. Daardoor ontstaat een prachtig contrast.”
Is er nog een specifieke jas van Moncler als inspiratiebron gebruikt?
“PROJECT MONDO G combineert de karakteristieke kenmerken van de Mercedes-Benz G-Klasse met de puffer jackets van Moncler. Er is hiervoor geen specifiek model pufferjack gebruikt.”
Wie heeft PROJECT MONDO G ontworpen en kun je kort iets vertellen over het ontwerp?
“Gorden Wagener, de Chief Design Officer van Mercedes-Benz, heeft samen met het creatieve team van Moncler vorm gegeven aan Project Mondo G. Een leuk detail is de ruwe patina, een zichtbaar teken van slijtage dat verwijst naar functionaliteit en bruikbaarheid. Het vormt een visueel contrast met de perfecte, hoogglanzend reflecterende oppervlakken die luxe uitstralen. Een ander bewust in het oog springend element is de enorme ritssluiting van PROJECT MONDO G. Een praktische verwijzing naar de veelzijdigheid en variabiliteit van zowel de auto als het jack.”
Wat betekent ‘Mondo’ in de naam van het project?
“Het kunstwerk werd het afgelopen voorjaar onthuld tijdens de London Fashion Week en is sindsdien aan een wereldtournee bezig, waar het op zeer selecte evenementen aan het grote publiek wordt getoond. Vandaar het woord ‘Mondo’, wat in het Italiaans ‘wereld’ betekent.”
Waarom is er gekozen voor de Zoute Grand Prix in Knokke als tussenstop?
“De Zoute Grand Prix staat in het rijtje van exclusieve locaties, onder meer naast Pebble Beach (Californië, USA). Het kunstwerk was te bewonderen in de gloednieuwe ZOUTE GALLERY by EY. Deze ruim 7.000 m² grote tent stond op het strand tegenover het geheel vernieuwde Albertplein. De Zoute Grand Prix in Knokke geeft traditiegetrouw veel ruimte aan kunst op de verschillende onderdelen van hun evenementen en in de paviljoenen die ze voor de gelegenheid opbouwen. Daar past PROJECT MONDO G natuurlijk perfect tussen.”
Hoe werd er tijdens de Zoute Grand Prix gereageerd op PROJECT MONDO G?
“Het indrukwekkende kunstwerk was de ster van het evenement en werd veelvuldig gefotografeerd. Evenals de speciale kusttram die was gewrapt in een PROJECT MONDO G-outfit.”
(Wat) kunnen we nog meer verwachten van de samenwerking tussen Mercedes-Benz en Moncler?
“We hebben nog geen concrete informatie over volgende projecten van deze samenwerking, maar de gesprekken hierover lopen.”
Een persoonlijke vraag: wat is jouw favoriete Mercedes-Benz ooit en waarom juist dit model?
“Dat is de Mercedes Vision AVTR, die speciaal werd ontwikkeld naar aanleiding van een partnership die we hebben met Disney rondom de laatste Avatar-film. Deze auto stamt uit 2020, maar is nog steeds extreem futuristisch om te zien. Dit terwijl de toegepaste innovaties nu meer en meer hun weg naar vinden naar de nieuwste productiemodellen.”