Hier in Nederland is de kans om geflitst te worden het grootst
Heb je geen FlitsMeister, maar wil je wel op je hoede zijn voor flitsers? Dan word je op je wenken bediend met een nieuw onderzoek. In deze gemeenten wordt je het het snel geflitst door een flitspaal.
Iedereen die de geldende snelheidslimieten overtreedt, kan een boete verwachten of zelfs een schorsing van het rijbewijs. In sommige Nederlandse gemeenten is de kans op een snelheidsovertreding echter aanzienlijk groter dan in andere. Dit blijkt uit een analyse van Goldenstein Legal. De juridische dienstverlener heeft geanalyseerd hoeveel vaste en mobiele flitsers er zijn in de twintig grootste gemeenten van Nederland. Voor een betere vergelijkbaarheid werden deze cijfers ook in relatie tot de bestaande weglengte gezet. Check ook welke flitspaal in Nederland het meest oplevert.
Gemeenten met veel roodlicht- en snelheidscontroles
Volgens het onderzoek hebben de geanalyseerde gemeenten gemiddeld 11,6 vaste flitspalen en één mobiele flitspaal. Landelijk gezien staan de meeste flitspalen in Den Haag en Rotterdam, waar automobilisten dagelijks op 22 locaties kunnen worden gecontroleerd. Alleen in Nijmegen en Eindhoven staan ook minstens 20 vaste en mobiele snelheids- en roodlichtcontroles.
“Met name de hoeveelheid flitspalen van Nijmegen valt op omdat de gemeente aanzienlijk kleiner is dan gemeenten als Rotterdam, Den Haag of Eindhoven. Om de gegevens van de verschillende gemeenten met elkaar te kunnen vergelijken, hebben we het aantal flitspalen afgezet tegen de bestaande weglengte. Dit maakt de hoge flitspaaldichtheid in Nijmegen nog duidelijker”, legt Jude Leistra, projectmanager bij Goldenstein Legal, uit.
Grootste kans om geflitst te worden door flitspaal
Nijmegen heeft zelfs de op één na meeste flitspalen van Nederland in termen van weglengte. Er staan 30,12 flitspalen per 1.000 kilometer weg. Alleen in Haarlem (31,25) is deze hoeveelheid nog hoger. De top vijf van Nederlandse gemeenten met de hoogste flitspaaldichtheid wordt aangevuld door Amersfoort (25), Eindhoven (19,63) en ‘s-Hertogenbosch (19,59).
! SWIPE NAAR RECHTS OM DE VOLLEDIGE TABEL TE LEZEN
Rang | Gemeente | Weglengte (in km) | Aantal vaste flitspalen | Aantal mobiele flitspalen | Aantal vaste en mobiele flitspalen | Ø Flitspaal per 1.000 km weglengte |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Haarlem | 448 | 12 | 2 | 14 | 31,25 |
2 | Nijmegen | 664 | 20 | 0 | 20 | 30,12 |
3 | Amersfoort | 680 | 17 | 0 | 17 | 25 |
4 | Eindhoven | 1.019 | 19 | 1 | 20 | 19,63 |
5 | ‘s-Hertogenbosch | 868 | 15 | 2 | 17 | 19,59 |
6 | Den Haag | 1.147 | 19 | 3 | 22 | 19,18 |
7 | Arnhem | 781 | 14 | 0 | 14 | 17,93 |
8 | Tilburg | 1.142 | 12 | 2 | 14 | 12,26 |
9 | Haarlemmermeer | 1.078 | 13 | 0 | 13 | 12,05 |
10 | Utrecht | 1.191 | 11 | 2 | 13 | 10,92 |
11 | Rotterdam | 2.030 | 21 | 1 | 22 | 10,84 |
12 | Zwolle | 778 | 8 | 0 | 8 | 10,28 |
13 | Groningen | 1.089 | 10 | 1 | 11 | 10,1 |
14 | Zaanstad | 604 | 6 | 0 | 6 | 9,93 |
15 | Almere | 1.179 | 10 | 1 | 11 | 9,33 |
16 | Amsterdam | 1.910 | 10 | 3 | 13 | 6,8 |
17 | Enschede | 1.001 | 6 | 0 | 6 | 5,99 |
18 | Breda | 1.045 | 5 | 1 | 6 | 5,74 |
19 | Apeldoorn | 1.276 | 3 | 1 | 4 | 3,13 |
20 | Zoetermeer | 406 | 1 | 0 | 1 | 2,46 |
Gemiddelde | 1.016,8 | 11,6 | 1 | 12,6 | 12,39 |
Van de drie Nederlandse gemeenten met meer dan 500.000 inwoners eindigt alleen Den Haag (19,18) boven het landelijk gemiddelde van 12,39 mobiele en vaste flitspalen per 1000 kilometer. In Rotterdam zijn er 10,84 roodlicht- en snelheidscontroles per 1000 kilometer weg. Alleen Enschede (5,99), Breda (5,74), Apeldoorn (3,13) en Zoetermeer (2,46) hebben minder flitspalen dan Amsterdam (6,80).
Juridisch expert classificeert onderzoek
“Uit onze analyse blijkt dat er landelijk enorme verschillen zijn als het gaat om snelheids- en roodlichtcontroles in het wegverkeer. In Haarlem zijn er, gemeten naar de bestaande weglengte, bijvoorbeeld twaalf keer meer flitspalen geplaatst dan in Zoetermeer”, zegt Jude Leistra, projectmanager bij Goldenstein Legal.
“In het hele land geldt natuurlijk dat als je je altijd aan de voorgeschreven limieten houdt, je nooit een boete hoeft te betalen voor een snelheidsovertreding of een roodlichtovertreding. Toch zijn er waarschijnlijk maar heel weinig bestuurders die kunnen zeggen dat ze nog nooit in hun leven zijn geflitst”, voegt hij hieraan toe.