Dit zijn de 10 meest waardevolle Nederlandse merken van nu
De grootste zal je ongetwijfeld kunnen opnoemen. Maar de volgorde en precieze waarde van deze uithangborden is minder bekend. Dit zijn momenteel de 10 meest waardevolle Nederlandse merken wereldwijd.
Veel stakingen, inflatie en koopkrachtverlies terzijde, Nederland blijkt nog steeds een prima plek om te vertoeven. Tenminste, in vergelijking met de rest van onze brandende planeet dan toch. En ook al breekt het angstzweet uit aan de kassa van de supermarkt, deze waardevolle Nederlandse merken zullen ongeacht de prijs nog steeds uit winkelkarretjes wereldwijd te vissen zijn.
Merkwaarde
Sinds 2008 evalueert Brand Finance de sterkte en waarde van meer dan 5.000 grote merken wereldwijd. De database van het researchbedrijf omvat de meest uitgebreide verzameling van originele merkwaarderingen en merksterkteanalyses ter wereld. Om de monetaire waarde van een merk te berekenen, gebruikt Brand Finance een ingewikkelde formule aan de hand van een methode die de waarde bepaalt die een bedrijf bereid is te betalen om zijn merk in licentie te geven alsof het geen eigenaar is.
Deze benadering omvat een raming van de toekomstige inkomsten die aan een merk kunnen worden toegeschreven en de berekening van een royaltytarief dat voor het gebruik van het merk zou worden aangerekend. Met andere woorden refereren de bedragen in beide tabellen hieronder niet naar de waarde van het bedrijf zelf, maar louter naar die van het merk.
Meest waardevolle merken wereldwijd
Op basis van de berekeningen van Brand Finance zijn dit momenteel de meest waardevolle merken wereldwijd. Hier nog geen Nederlandse merken te bespeuren.
Rang | Merk | Waarde |
---|---|---|
1 | Amazon | $ 299 miljoen |
2 | Apple | $ 297 miljoen |
3 | $ 281 miljoen | |
4 | Microsoft | $ 191 miljoen |
5 | Walmart | $ 113 miljoen |
6 | Samsung | $ 99 miljoen |
7 | ICBC | $ 69 miljoen |
8 | Verizon | $ 67 miljoen |
9 | Tesla | $ 66 miljoen |
10 | TikTok | $ 65 miljoen |
Meest waardevolle Nederlandse merken
Dit zijn momenteel de meest waardevolle Nederlandse merken. Nummer één Shell staat op een wereldwijde plaats 25 en is bijna vier keer zoveel waard als de verrassende eerste Nederlandse achtervolger.
Rang | Merk | Waarde |
---|---|---|
1 | Shell | € 43 miljoen |
2 | KPMG | € 11 miljoen |
3 | ING | € 8,3 miljoen |
4 | Rabobank | € 6,6 miljoen |
5 | Heineken | € 5,9 miljoen |
6 | Philips | € 5,8 miljoen |
7 | ASML | € 5,1 miljoen |
8 | SPAR | € 4,6 miljoen |
9 | Thuisbezorgd Just Eat Takeaway |
€ 3,9 miljoen |
10 | Randstad | € 3,7 miljoen |
De top vier is dezelfde als de voorbije twee jaren, maar daaronder heeft er zich wel een verschuiving voorgedaan. Thuisbezorgd is de grootste stijger met een sprong van de 14de naar de 9de plaats. Heineken en Philips wisselden dan weer van plek, en Randstad kwam de top tien binnen ten koste van Unilever.
Lees ook wie alle twaalf miljardairs zijn in ons land. Een paar namen komen je na dit artikel ongetwijfeld bekend voor.