De 10 waardevolste Nederlandse merken in 2024 en Heineken zakt
Noem een merk uit Nederland, en je roept Heineken. Maar de biermagnaat is zijn koppositie kwijt in de top 10 mest waardevolle Nederlandse merken van 2024.
Apple is anno 2024 nog steeds het meest waardevolle merk ter wereld, gevolgd door Google en Microsoft. Maar in Nederland hebben we nou eenmaal geen Silicon Valley, dus moeten we het doen met Heineken, Philips en Action.
Booking meest waardevolle merk van Nederland in 2024
Maar het meest waardevolle merk van Nederland is nu voor het eerst Booking, dat Heineken in 2024 na een jarenlange leiderspositie van de troon heeft gestoten. De website waar je reisaccommodaties kunt boeken, groeide 40% tot een waarde van 14,38 miljard euro. Dat blijkt uit het rapport Kantar BrandZ Most Valuable Dutch Brands 2024.
Over de hele wereld boeken mensen accommodaties va Booking.com. Maar wat vooral bijgedragen heeft aan de vergrote merkwaarde, is de zichtbaarheid tijdens de Super Bowl gedurende de afgelopen drie jaren. Daarbij strikte het meest waardevolle Nederlandse merk van 2024 onder anderen Idris Elba, Melissa McCarthy en Tina Fey.
Top 10 meest waardevolle Nederlandse merken
Heineken komt in het rapport wel naar voren als het meest consistente Nederlandse merk en Charlene de Carvalho-Heineken is nog altijd de rijkste Nederlander. Action is met een groei van 41% de grootste stijger. Hieronder zie je de complete top 10 meest waardevolle Nederlandse merken in 2024. Kantar heeft alles berekend in dollars, wij hebben het omgerekend in euro’s.
Ranking | Bedrijf | Merkwaarde |
---|---|---|
1 | Booking.com | 14,38 miljard euro |
2 | Heineken | 11,99 miljard euro |
3 | ING | 8,57 miljard euro |
4 | Philips | 5,88 miljard euro |
5 | KPN | 4,67 miljard euro |
6 | Rabobank | 3,08 miljard euro |
7 | Action | 2,88 miljard euro |
8 | Ziggo | 2,57 miljard euro |
9 | Spar | 1,98 miljard euro |
10 | ABN Amro | 1,84 miljard euro |
Om in aanmerking te komen voor een plek in de ranglijst met meest waardevolle Nederlandse merken, moet het merk zijn gecreëerd op de markt en eigendom zijn van een onderneming die genoteerd staat aan een erkende effectenbeurs. In de onderstaande video zie je de complete top 30. Het hele rapport bekijk je hier.