Onderzoek vergelijkt Marvel en DC-fans: zijn we superhelden-moe?
Marvel-fans worden bedolven onder meer films en series dan ooit. Maar bestaat er ook zoiets als teveel van het goede, zelfs voor hardcore liefhebbers van superhelden? Het antwoord is ja, zo blijkt uit onderzoek.
Het is het gouden tijdperk voor Marvel-fans. Sinds een paar jaar heeft Marvel Studios niet alleen het tempo waarop nieuwe bioscoopfilms uitkomen verhoogd, maar komen er ook continu nieuwe series uit op Disney+.
Marvel Studios geeft gas
Ondanks het feit dat Daredevil, Jessica Jones en de andere Netflix-series ijzersterk waren, kon je ze in principe links laten liggen. Ze mochten vooral niet te dicht in de buurt van de films komen. Met de shows op Disney+ pakt de studio het anders aan. De gebeurtenissen in WandaVision en Loki hebben bijvoorbeeld een directe impact op de films.
Oftewel, het wordt bijna een dagtaak om bij te blijven als consument. De welbekende vraag of we niet superhelden-moe worden kun je nu gerust specifieker maken: worden we niet een beetje Marvel-moe?
Onderzoek onder Marvel- en DC-fans
Daar kun je eeuwig over speculeren, of je vraagt het gewoon de fans zelf. Dat is precies wat het platform Fandom heeft gedaan. Ze verspreidden een enquête onder vijfduizend entertainment- en gamingfans tussen de 13 en 54 jaar. Ook putte de website uit ‘eigen inzichten’, op basis van de 300 miljoen actieve maandelijkse gebruikers die het bedrijf naar eigen zeggen heeft.
Dat levert interessante conclusies op. Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: maar liefst een derde van alle Marvel-fans zegt fatigued te voelen door de constante stroom aan content die dit jaar in de bioscopen en op Disney+ is uitgebracht. Oftewel, het wordt allemaal net iets te veel van het goede.
Black Panther voorbij: de allerbeste films met Chadwick Boseman
Vier categorieën fans
Uit het onderzoek van Fandom blijkt dat je fans op kunt delen in vier categorieën:
Advocates: dit is de harde kern. Ze zijn zo invested in de franchise dat het deel uitmaakt van hun identiteit. Ze kijken alle nieuwe content in de eerste paar dagen na de release.
The Intentionalists: Deze fans vormen het grootste segment. Ze worden vooral beïnvloed door marketing, positieve recensies en de acteurs en regisseurs die aan een project meewerken. Oftewel: ze maken een keuze wat ze wel en niet willen kijken. Ze kijken content meestal binnen de eerste twee weken.
The Culturists: Deze fans worden vooral beïnvloed door de hype rondom nieuwe films en series. Voor hen zijn films en series vooral sociale aangelegenheid, waar je het met familie en vrienden over hebt. Ze kijken content meestal binnen de eerste maand.
The Flirt: Dit is de pittigste doelgroep voor studio’s. Ze willen vooral niet te vast zitten aan een franchise, en checken vooral de content waar ze “in en uit kunnen”. Ook hebben ze niet zo’n haast: ze checken vooral content wanneer ze er de tijd voor hebben, soms jaren na de originele release.
Marvel vs. DC
Volgens Fandom heeft Marvel (66 procent) meer Advocates dan DC (61 procent). 81 procent van alle Marvel-fans zou alles kijken wat de studio uitbrengt. Aan de kant van DC heb je het dan 61 procent van alle fans.
Hoe dat komt? 57 procent van de DC-fans is vooral geïnteresseerd in één of twee specifieke superhelden, in plaats van het bredere DC-universum. Denk aan de grote groep fans die enkel Batman tof vindt, en Wonder Woman links laat liggen. Ter vergelijking: bij Marvel geldt dat voor slechts 38 procent van alle fans.
Dat is niet zo vreemd: Marvel is een stuk succesvoller in het bouwen van een breder Cinematic Universe dan DC. Tegelijkertijd krijgen Marvel-fans dus veel meer nieuwe ‘essentiële’ content op hun bordje dan de DC-fans. Dat verklaart waarschijnlijk ook dat slechts 20 procent van DC-fans fatigued zegt te zijn, tegenover 36 procent van alle Marvel-fans.
Of je er nou moe van wordt of niet, er gaat voorlopig weinig aan de stortvloed aan films en series veranderen. Sterker nog, Marvel Studios heeft voor 2023 meer superheldenfilms dan ooit op de planning staan.