Martin Scorsese waarschuwt rond zijn nieuwe topfilm voor Marvel
Déjà vu: Martin Scorsese heeft een nieuwe film om te promoten, dus is het weer tijd voor vernietigend commentaar op Marvel. Toch heeft de legendarische regisseur dit keer constructievere feedback én is er hoop.
Is het 2019? Nee, het is helaas al bijna vier jaar geleden dat Avengers: Endgame uitkwam. Rondom de lancering van die film haalde Martin Scorsese vaak het nieuws. Niet door The Irishman zelf, de film die hij toen aan het promoten was, maar de controversiële uitspraken die de legendarische regisseur tijdens de promoronde van die film deed.
Martin Scorsese vs. Marvel
De beste man is op zijn zachtst gezegd niet zo fan van Marvel-films. Niet eens per se om de films zelfs, maar vanwege het effect die dergelijke franchises op de filmindustrie zouden hebben.
Toen werd het nog vaak afgedaan als het gezeur van een oude man, maar nu het Marvel Cinematic Universe al vier jaar lang teleurstelt lijkt Scorsese toch steeds vaker gelijk te krijgen.
Sindsdien is zijn boodschap in ieder geval niet veranderd. Tijd voor een flinke déjà vu, want Martin Scorsese is weer bezig met de promotieronde voor een nieuwe film: het ambitieuze Killers of the Flower Moon, een Apple TV+ Original die ook naar de bioscopen komt, met Leonardo DiCaprio en Robert De Niro in de hoofdrollen. Daarover lees je meer in dit artikel.
Het gevaar van franchises
Het begint ondertussen een cliché te worden, een spelletje. Als de regisseur in interviews zelf niet over Marvel begint, dan vragen interviewers hem wel naar zijn huidige mening over de superheldenfilms.
Het is een self-fulfilling prophecy geworden. Het blijft een ding, doordat men erover blijft schrijven. En ja, wij ook. Want het blijft een relevante en stiekem ook vermakelijke discussie.
Ook anno 2023 waarschuwt Scorsese voor het gevaar van franchises. Sterker nog, hij beweert dat het grote publiek en de volgende generatie filmmakers terug moet vechten, tegen de franchise-cultuur. Anders zijn de gevolgen enorm, aldus de Taxi Driver-regisseur.
“Het gevaar is wat het met onze cultuur doet. Want er komen nu generaties die denken dat films alleen dat zijn,” waarmee Scorsese dus naar franchises als de Marvel-films verwijst. GQ, het magazine dat hem interviewde, suggereerde dat je dat effect nu al kunt merken onder nieuwe generaties.
Tijd om terug te vechten
Scorsese: “Dat betekent dat we sterker moeten terugvechten. En het moet met de basis beginnen. Het moet komen van de filmmakers zelf. En je hebt dan, je weet wel, de Safdie-broers, en je hebt Chris Nolan, begrijp je wat ik bedoel? En raak ze van alle kanten. Raak ze van alle kanten, en geef niet op. Laat zien wat je kunt. Ga naar buiten en doe het. Vind het opnieuw uit. Klaag er niet over. Maar het is waar, want we moeten de cinema redden.”
Het maken van een ander soort films zonder erover te klagen klinkt na tig interviews vol geklaag vanuit Scorsese ietwat hypocriet, maar goed, hij legt de missie ook niet voor niets bij de nieuwe generatie regisseurs neer.
Stap richting AI
In zijn analyse van de huidige staat van de filmindustrie maakt de regisseur ook het bruggetje naar kunstmatige intelligentie. Want waar filmmakers, schrijvers en acteurs de straat op gaan om te klagen over de toekomstige gevaren van AI, is de gevaarlijkste stap in die richting volgens de 80-jarige filmmaker al langer geleden gezet.
Hij ziet de huidige blockbusters niet als cinema, maar als “manufactured content”. Scorsese: “Dat is niet echt cinema… Het is bijna alsof AI een film maakt. En dat neemt niet weg dat er fantastische regisseurs en special effects-mensen zijn die prachtige dingen maken. Maar wat betekent het? Wat geven die films je? Behalve dat je iets consumeert en het weet vergeet, snap je? Wat geeft het je?”
Positieve noot
Op 19 oktober gaan we ontdekken of Scorsese zelf wél het goede voorbeeld geeft met Killers of the Flower Moon. Vanaf dan draait de 3,5 uur lange blockbuster ook in de Nederlandse bioscopen. Gelukkig kunnen we dit artikel wel afsluiten met een positieve noot. De regisseur ziet namelijk Barbenheimer, de grootste films van 2023 dus, als voorbeelden van hoe het ook kan.
Cinema én megasucces. Blockbusters en art. “Ik denk dat de combinatie van Oppenheimer en Barbie iets speciaals was. De manier waarop het perfect paste – een film met zo’n amusementswaarde, met de felle kleuren – en een film met zo’n ernst en kracht, zo’n beetje over het gevaar van het einde van onze beschaving. Het biedt enige hoop dat er een andere cinema zal ontstaan, anders dan wat er de afgelopen twintig jaar is gebeurd, afgezien van het geweldige werk dat wordt gedaan in de onafhankelijke cinema.”
Kijktips en een moordmysterie
Je hoort de grootmeester. De missie is duidelijk: ga naar je lokale film of kijkhuis, en check eens een film die niet uit een megafranchise voortkomt. Ze zijn er, en ze zijn regelmatig geweldig.
Onze tip? Ga Past Lives checken. Vijf sterren in tig kranten, hoge scores online en een prachtige soundtrack. Blijf je liever thuis? Ga dan dieper dan het geklaag van Martin Scorsese en neem een keer de tijd de onderstaande YouTube-video te kijken.
Daarin legt filmexpert Patrick Willems je op scherpe en complete wijze uit hoe de filmindustrie in de afgelopen decennia is veranderd. Ja, ook Marvel komt aan bod, maar dat is slechts een stukje van de hele puzzel. Een puzzel die de beste man ook nog eens als een smakelijk moordmysterie aan je opdist.