Tesla Model S-concurrent met meer range nu 27.000 euro goedkoper
Nederland is een nieuwe Tesla Model S-uitdager rijker. We hebben het niet over de zoveelste Chinese elektrische auto, maar over de Lucid Air Pure. Deze geduchte concurrent vindt net als het merk van Elon Musk zijn oorsprong in de Verenigde Staten.
Lucid Motors is opgericht in 2007, vier jaar nadat Tesla het levenslicht zag. Velen zijn in de veronderstelling dat Elon Musk het bekendste EV-merk ter wereld heeft opgericht, maar dat is niet het geval. Sinds 2004 zit hij in het bestuur en pas sinds oktober 2008 mag hij zich CEO van het merk noemen.
Goedkopere versie van de Lucid Air
Terug naar Lucid. Hoewel een grote SUV genaamd Gravity in de maak is, kun je momenteel enkel de Air kopen. De Lucid Air als Touring-versie hebben wij al uitvoerig getest en onze video met die Tesla Model S-concurrent zie je hieronder.
De goedkoopste versie van de Air is de Pure-uitvoering, die voorheen als vierwielaandrijver minimaal 115.000 euro kostte. Lucid voelt de druk van Elon Musk, die de prijzen van zijn elektrische auto’s blijft verlagen. Daarom komt het EV-merk nu met een versimpelde Pure-versie die enkel achterwielaandrijving heeft. Het prijskaartje zakt daardoor met maar liefst 27.000 euro.
EV met meer range dan een Tesla Model S
Voor de goedkoopste Lucid Air betaal je nu dus nog maar 88.000 euro. Dat is een hele prestatie, want toen Manners de Touring-variant testte, vertelde Lucid ons dat er een model van ongeveer een ton op komst was. Daar is het merk dus ruimschoots onder gedoken. Het is zelfs minder dan de Tesla Model S, waar je op moment van schrijven minimaal 95.990 euro voor betaalt. Ook de andere uitvoeringen zijn goedkoper geworden, zoals je in het schema hieronder kunt zien.
Uitvoering | Vermogen | Actieradius | Acceleratie 0-100 km/h |
Vanafprijs |
---|---|---|---|---|
Lucid Air Pure RWD |
442 pk | 708 – 747 km | 4,7 sec. | €88.000 |
Lucid Air Pure AWD |
487 pk | 660 – 725 km | 4,0 sec. | €115.000 (niet meer leverbaar) |
Lucid Air Touring |
628 pk | 648 – 725 km | 3,6 sec. | €102.000 (was €134.000) |
Lucid Air GT |
831 pk | 783 – 839 km | 3,2 sec. | €132.000 (was €165.000) |
Lucid Air Sapphire |
1.251 pk | Ongeveer 620 km |
Ongeveer 2,0 sec. |
€255.000 |
De goedkopere Lucid doet overigens niet onder voor de sedan van Elon Musk. Sterker nog, met een buitengewoon indrukwekkende actieradius van 747 kilometer overtreft de instap-Air de Tesla Model S, die op een volle batterij een WLTP-bereik van 634 kilometer heeft. De enorme range haalt de Lucid mede dankzij zijn 19-inch Aero-wielen. Kies je voor de mooiere 20-inch wielen, dan daalt de actieradius tot een nog altijd zeer respectabele 708 kilometer.
Op elk vlak dan de EV-sedan van Elon Musk?
In onze rijtest met de Touring-variant van de Lucid Air hebben we al laten weten dat naar onze mening ook de beleving in het interieur vele malen beter is dan die in de simplistische Tesla Model S.
Toch wint de Lucid niet op alle fronten. Zo is Elon Musk slim geweest door al in een vroeg stadium een compleet laadnetwerk uit te rollen. Iets wat nog altijd in het voordeel spreekt van Tesla. Ook houdt het navigatiesysteem in een Tesla beter dan in welke andere elektrische auto dan ook rekening met het batterijpercentage van je accu. De EV berekent dus automatisch waar en wanneer je onderweg moet bijladen.
Lucid Air Sapphire versus Tesla Model S Plaid
Daarnaast heeft de goedkoopste Air nu slechts één elektromotor die 442 pk levert naar de achterwielen. Een stuk minder dan de 680 pk die je minimaal in een Model S kunt verwachten. Maar goed, wie louter geïnteresseerd is pk’s, moet nog even geduld hebben. In het derde kwartaal verschijnt de Sapphire, Lucids antwoord op de Tesla Model S Plaid.