Waarom deze oude Opel Omega-occasion 85.000 euro kost
Op verkoopsite Gaspedaal.nl zagen wij een opmerkelijke advertentie. Voor een ‘simpele’ Opel Omega wordt maar liefst 85.000 euro gevraagd. De kenner heeft echter allang door dat het hier niet om een simpele Opel gaat. Sterker nog, het is niet eens om een Opel.
Deze occasion is namelijk de liefdesbaby van Opel en Lotus die eind vorige eeuw de handen ineensloegen. Beide merken maakten destijds onderdeel uit van General Motors. Waar Opel zich voornamelijk bezighield met degelijke gezinsauto’s en beschaafde zakensedans (zoals de Opel Omega), was Lotus sportwagenfabrikant pur sang. Dat is inmiddels overigens ook niet meer zo. Het merk maakt tegenwoordig ook SUV’s die Lamborghini’s stof doen happen.
Opel Omega onder handen genomen door Lotus
Afijn, terug naar deze curieuze creatie. Hoewel de occasion oogt als een Opel Omega, is het in wezen een Lotus Omega, een ware supersedan. Lotus nam de Omega namelijk flink onder handen. In de motorruimte hingen de Britten een 3,6-liter zes-in-lijn waar zij twee turbo’s op schroefden. Hierdoor produceerde de sedan een verbijsterende 377 pk. Daar kun je vandaag de dag prima mee thuiskomen, laat staan in 1991, het jaar dat deze Lotus Omega de fabriek uitrolde.
Dit was ongekend veel kracht in die tijd. De grootste concurrenten van deze occasion waren de Mercedes 500E W124 met 326 pk en de BMW M5 van de generatie E34 met 315 pk (340 pk vanaf 1992). Beduidend minder dan de Lotus-Opel Omega. Zelfs een Ferrari 348 GTB uit die tijd had niet zoveel vermogen. Al deze losgeslagen paarden gaan via een handgeschakelde zesbak naar de achterwielen. Deze versnellingsbak heeft Lotus uit de grabbelton van General Motors gevist en is onder meer te vinden onder de Corvette ZR1 uit die tijd.
Extreem zeldzaam
Dit exemplaar heeft 95.000 kilometer gereden, al schijnt auto bij 65.000 kilometer een nieuwe motor te hebben gekregen. Ben je in de markt voor een Lotus Omega, dan heb je sowieso niet zoveel keuze. Er zijn destijds maar 907 exemplaren gebouwd. Naar het schijnt zijn daar nog zo’n 600 van over, waarvan slechts een stuk of tien van Nederlandse kentekenplaten voorzien zijn. Een zeer zeldzame occasion dus. Het is dan ook niet voor niets dat de aanbieder 84.950 euro wil hebben voor deze ‘simpele Opel Omega’.