McDonald’s in Rusland heropend met nieuw logo en andere naam
Na de inval in Oekraïne besloot McDonald’s zich terug te trekken uit Rusland. Inmiddels zijn de restaurants daar overgenomen door Siberische uitbater Alexander Govor, die de fastfoodketen heropend onder een andere naam en met een nieuw logo.
‘Vkusno & Tochka’ is de nieuwe naam. Dit betekent iets als ‘Lekker. Dat is het’. Een nieuwe naam betekent ook een nieuw logo, al heeft het ontwerp toch wat weg van het origineel.
Het nieuwe logo van McDonald’s in Rusland
Zo is in het Russische ‘McDonald’s-logo’ een ‘M’ te herkennen. Deze wordt vormgegeven door een cirkel met daarnaast twee strepen die aan friet doen denken. De groene achtergrondkleur kennen we ook van de fastfoodrestaurants in de rest van de wereld.
Новый владелец бывшей сети McDonald’s в России выбрал логотип, сообщает пресс-служба компании «Система ПБО»:
«На логотипе изображены главные символы ресторана: две палочки картофеля фри желтого цвета и бургер — желто-оранжевого. pic.twitter.com/iW2Uwg96vI
— Animal World (@dragon_of_time_) June 9, 2022
In eerste instantie zijn enkel de restaurants rondom Moskou heropend. Het gaat om vijftien filialen die dezelfde locatie, hetzelfde personeel en ongeveer hetzelfde menu houden. Al snel moeten zo’n 200 vestigingen volgen. Binnen twee maanden wil Govor alle Russische McDonald’s-restaurants weer openen.
Verantwoord genieten bij McDonald’s: 5 items met de minste calorieën
Govor had al 25 filialen in Siberië in bezit en zou nu nog 800 restaurants hebben overgenomen. In totaal zijn er 850 locaties in het land met in totaal meer dan 62.000 werknemers. Er zijn nog zo’n 25 plekken die niet overgenomen zijn door de Siberische uitbater. Een klein deel van de restaurant behoudt het oude McDonald’s-Logo. Het gaat om restaurants op luchthavens en treinstations. Wegens franchiseovereenkomsten kunnen deze filialen niet makkelijk worden opgezegd.
Terugtrekken uit Rusland kost westerse bedrijven miljarden
Wat Govor betaald heeft voor de restaurants, is niet naar buiten gebracht. Naar verluidt heeft het terugtrekken uit Rusland de Amerikaanse fastfoodketen meer dan 1,3 miljard euro gekost. McDonald’s is niet het enige westerse bedrijf dat hun logo niet meer op Russische gevels wil hebben. Zo heeft brandstofaanbieder Shell zo’n 4,3 miljard euro afgeschreven door zich terug te trekken uit Rusland. Dit alles om het land financieel zo hard mogelijk te raken en niet geassocieerd te worden met het beleid van het Kremlin.