‘Schandaal’ rond Lidl-sneakers onderstreept verziekte resell-markt
Lidl kwam nog niet zolang met sneakers op de proppen. Niet om aan te gluren, maar wel goedkoop. En natuurlijk in de huiskleuren van de budgetsupermarkt uit Duitsland, lekker anti-fashion. Nu onderstrepen deze schoenen dat de sneakerwereld verziekt is. Resellers kopen ze massaal op en verkopen ze voor extreme prijzen.
Dat unieke sneakers veel kunnen opleveren, las je al in ons interview met Outsole-baas Frank Klerks. Een zeldzaam paar kun je soms zomaar voor vijf keer de nieuwprijs doorverkopen. En als ergens veel geld in omgaat, dan volgen de misstanden vanzelf.
Onschuldige Lidl-sneakers centraal in ‘schandaal’
Normaal gesproken zijn vooral zeldzame Air Jordans of gelimiteerd uitgebrachte collabs veel geld waard op resell-websites als StockX. Maar ook anti-fashion statements zijn populair. Niet voor niets vliegen de fancollecties van Zeeman en FEBO als kroketten over de toonbank. De trend rond ‘ugly sneakers’ en ‘dad shoes’ is ook een uiting van anti-fashion.
Al het hierboven genoemde komt samen in de sneakers van Lidl. Foeilelijk, maar begerenswaardig. In Nederlands kostten ze 15 euro en waren ze onderdeel van een bredere fancollectie. Al vrij snel werden ze voor meer dan het dubbele doorverkocht.
Resellers kopen alles op
Deze zomer werden de Lidl-sneakers in verschillende landen opnieuw uitgebracht, maar slechts een handjevol liefhebbers kon daadwerkelijk profiteren van de lage prijs. “Sommige resellers verkochten dozijnen tegelijk voor 40 euro per paar, terwijl andere websites peperdure pakketten samenstelden met andere fanwear van de supermarkt”, aldus The Guardian op basis van navraag. En het kan nog gekker, zoals je hieronder ziet.
Klanten klaagden volgens de Britse krant dat de schoenen direct uitverkocht waren, zowel in de winkels als online. Lidl zelf zegt tegen The Guardian onderzoek te doen naar dit ‘schandaal’ rond de schoenen. “We zijn op de hoogte van dit probleem en het wordt momenteel intern onderzocht”, aldus een woordvoerder.
De Lidl-sneakers zijn exemplarisch voor wat er op dit moment in de sneakerwereld gaande is. Lees hier meer over de resell-markt, die volgens experts rond 2030 goed is voor 30 miljard dollar.