Tessa Ham
Tessa Ham Geld & Carrière 1 mei 2022
Leestijd: 3 minuten

5 managementlessen van Michael Scott uit The Office US

Wat waren we Netflix dankbaar vorig jaar, toen we The Office eindelijk ook ook in Nederland konden bingewatchen. Een van de grootste redenen waarom we zo’n fan zijn van de ‘mockumentary’ is het legendarische personage Michael Scott, gespeeld door Steve Carell. In zijn eigen woorden: de beste baas ter wereld.

Het mag dan juist een totaal krankzinnige baas zijn, toch kun je als manager wel wat van hem leren. Vijf beste managementlessen van Michael Scott, de regiomanager van papierbedrijf Dunder Mifflin.

Managementlessen van Michael Scott uit The Office

Hoewel dat vaak draait om wat je vooral niet moet doen, zitten er toch ook goede managementlessen verstopt in The Office. Michael Scott was eigenlijk zo’n gekke manager nog niet.

1. Wees altijd bereid om te leren

Leergierigheid is een belangrijke eigenschap in een goede manager en Michael Scott probeert altijd op de hoogte te blijven van nieuwe trends en ontwikkelingen op de markt. En waar sommige managers het gevoel hebben alles te moeten weten en het daarom te verbloemen als ze iets niet weten, schaamt world’s best boss zich niet als hij dat moet toegeven. Zo vroeg hij Oscar een keer hem iets uit te leggen alsof hij vijf jaar oud was.

https://giphy.com/gifs/theoffice-nbc-the-office-tv-WsNbxuFkLi3IuGI9NU

Je hoeft niet overal de beste in te zijn als manager. Het is juist goed als je medewerkers je iets nieuws kunnen leren. Je moet daar alleen wel voor open staan.

2. Geef écht om je mensen

Michael Scott mag dan totaal gestoord zijn, één ding is zeker: hij geeft om zijn ‘familie’ (werknemers) en laat ook zien dat hij ze waardeert. Zo neemt hij bijvoorbeeld de tijd om etentjes en feestjes voor zijn werknemers te organiseren en organiseert hij zelfs elk jaar de Dundie’s awards.

https://giphy.com/gifs/head-feels-may-hEopmvsSQS4eY

Natuurlijk is een eigen awardshow een beetje overdreven als manager, maar het is wel een goede reminder dat je medewerkers af en toe een welgemeend compliment geven een wereld van verschil kan maken.

3. Relaties bouwen is belangrijk

Was Michael Scott te persoonlijk? Zeker. Niet alleen bij zijn collega’s, maar ook bij zijn klanten. Toch resulteerde dit in goede resultaten. De regiomanager van Dunder Mifflin wist namelijk heel goed dat het bouwen van relaties veel beter voor je sales is dan koud proberen te verkopen.

Dat zie je het best in de The Office-aflevering The Client, wanneer Jan en Michael met een grote potentiële klant in gesprek gaan. Jan wil het meteen over zaken hebben, maar Michael focust op de relatie en weet zo de deal te sluiten.

4. Wees zelfverzekerd

Als er iemand in Michael Scott gelooft, is het Michael Scott wel. Je kan veel over hem zeggen, maar hij is zelfverzekerd, durft risico’s te nemen en is vasthoudend. Drie goede eigenschappen van een manager.

managementlessen, michael scott, the office us
NBC

Een fijne uitspraak van hem die hierbij past uit The Office: “The only time I set the bar low is for limbo”. En herinner je nog dat hij ooit “You miss 100% of the shots you don’t take – Wayne Gretzky’ – Michael Scott” op het whiteboard schreef?

5. Probeer ‘s werelds beste baas te zijn

Hoewel hij zelfverzekerd door het leven gaat, beschouwt hij zichzelf nooit beter dan zijn werknemers. Hij is niet bang zijn fouten toe te geven en ervan te leren. De werknemers van Dunder Mifflin twijfelen ook geen moment om met hun problemen bij hem aan te kloppen. Alhoewel, dat geldt niet voor iedereen.

https://giphy.com/gifs/the-office-steve-carell-michael-scott-dsKnRuALlWsZG

Hoe dan ook: hoewel Michael Scott is op het eerste gezicht niet echt de beste baas ter wereld is, komt hij stiekem wel in de buurt. Dat is in The Office vooral te zien als een andere baas het tijdelijk overneemt.

WishupThe MuseForbes

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.