LEGO brengt 5 imposante sets van fans echt uit in zeer beperkte oplage
LEGO heeft vijf winnaars geselecteerd voor het allereerste BrickLink Designer Program. Sets die jij als fan kunt gaan crowdfunden, maar zorg dat je er op tijd bij bent.
Het Deense merk roept al decennia trots dat je met LEGO alles kunt maken, maar slechts een klein, zeer select groepje kan zijn hobby transformeren tot een baan: het handjevol diehard fans dat echt een set-designer bij LEGO zelf is geworden.
Van LEGO IDEAS naar BrickLink
Dat neemt echter niet weg dat er dan nog een grote groep over blijft die verrassend indrukwekkende sets ontwerpt. Gewoon, voor de lol. Gelukkig leiden er ook in LEGO-land meerdere wegen naar Rome. Sinds 2011 selecteert de fabrikant eens in de zoveel tijd de beste designs op IDEAS, een online platform waar fans hun zelfbedachte modellen kunnen uploaden. Dat heeft pareltjes zoals deze voetbaltafel en piano opgeleverd. De ultieme droom van de AFOL, de Adult Fan of LEGO. Jouw set in de schappen.
Daarnaast heeft LEGO ook BrickLink overgenomen, een online platform waar fans sets aan onderdelen aan elkaar kunnen verkopen. Een soort Marktplaats, maar dan specifiek voor het Deense merk. Ook zet LEGO het platform regelmatig in voor crowdfunding: sets die net de boot missen tijdens de IDEAS-selectierondes, kunnen door geld op te halen bij medefans alsnog geproduceerd worden. In tegenstelling tot de IDEAS-winnaars, die direct gefinancierd worden door LEGO zelf.
BrickLink Designer Program
Begin dit jaar kwam er verandering in hoe dat proces werkt. LEGO kondigde Series 1 van het gloednieuwe BrickLink Designer Program aan. Fans konden tussen 1 en 28 februari hun zelfontworpen LEGO-sets indienen. Mits ze uit maximaal 8500 steentjes bestonden en ontworpen waren in de officiële BrickLink Studio-software. Vervolgens kon het grote publiek stemmen op de inzendingen, en zou LEGO vijf winnaars kiezen.
Vijf winnaars
Je leest en raadt het al: dat is nu gebeurd! LEGO heeft uit 370 inzendingen vijf sets geselecteerd die door mogen naar de finale. Ze zijn er namelijk nog niet: je kunt later op BrickLink één of meerdere van de sets voorbestellen, pre-orderen. Elke set die meer dan drieduizend keer wordt besteld, gaat ook echt door LEGO geproduceerd worden, in een oplage van 20.000 exemplaren. Het blijven dus beperkte oplages, die enkel via BrickLink tijdelijk beschikbaar zullen zijn. Dat is ook direct het belangrijkste verschil tussen het BrickLink Designer Program en IDEAS: sets die via het IDEAS-platform ontstaan, een exclusief gezelschap, worden op veel grotere schaal in productie genomen en belanden ook gewoon in je lokale speelgoedwinkel.
Slecht nieuws
Het slechte nieuws? LEGO’s designers gaan nu elke set voorbereiden op de officiële productie. Ook bij IDEAS-winnaars wordt er meestal een hoop aangepast, doordat bepaalde steentjes bijvoorbeeld niet beschikbaar zijn of omdat een specifiek onderdeel van een ontwerp niet stevig genoeg is. Check alleen al hoe deze voetbaltafel enorm veranderde van IDEAS-ontwerp tot officiële set. Dergelijke aanpassingen voorbereiden voor vijf imposante sets kost tijd, en daardoor zal het voorbestellen en daarmee crowdfunden van de winnaars ook pas in januari 2024 plaats gaan vinden. Ja, dat lees je goed: 2024. In de tussentijd kun je vanaf 15 mei al je ontwerpen insturen voor Series 2. Hier kun je lezen hoe dat in zijn werk gaat.
De winnaars op een rijtje
Je hebt dan ook nog alle tijd om eens flink te gaan sparen en alle winnaars in details te bewonderen. Dit zijn de vijf winnaars van het BrickLink Designer Program Series 1: