Langste treinreis ter wereld is verrassend betaalbaar avontuur
De langste treinreis gaat van Portugal naar Singapore en telt 18.755 kilometer. Hier hangt een minder groot prijskaartje aan dan je misschien zou denken.
Sociale media zijn voor 99% verzamelplaatsen voor domme dansjes, scheldpartijen en nepnieuws. In de overige 1% van de gevallen doen ze waarvoor ze ooit zijn bedoeld: mensen van alle uithoeken ter wereld bijeen brengen om iets interessants met elkaar te delen. Zo is er op Reddit een levendig discussieforum waar nerds met elkaar puzzelen om de meest epische treinreizen ter wereld samen te stellen. Een genie met de naam htGoSEVe bracht een treinreis in kaart die je onafgebroken van de Portugese stad Lagos naar Singapore voert, al moet je daarvoor één kleinigheidje door de vingers zien.
Met de trein van Portugal naar Singapore
De langst mogelijke treinreis is sinds kort een stuk langer geworden. Dit komt doordat de Chinezen een hogesnelheidslijn tussen Kunming (een stad in het zuidwesten van China) en de hoofdstad van Laos, Vientiane, hebben gebouwd. Dit stuk van 390 kilometer was de ontbrekende schakel om een aaneengesloten treinreis van Portugal naar Singapore mogelijk te maken.
Vanuit Portugal reis je via Spanje, Frankrijk, Duitsland en Polen met de nachttrein door naar Moskou, waar je de Trans-Mongolië-Express naar Peking neemt. Vervolgens doorkruis je heel China en kedeng-kedeng je door naar Laos, Thailand, Maleisië en tenslotte Singapore. Daar aangekomen heb je met 18.755 kilometer de langst mogelijke treinreis ter wereld afgelegd.
Er is één kleinigheid die we door de vingers zien. In Vientiane moet je namelijk van station wisselen om de reis voort te zetten. Tussen deze twee stations zit een afstand van 15 kilometer die niet met de trein kan worden afgelegd. Het is dus niet helemáál een onafgebroken treinreis. Nouja, dan pakken we wel een tuktuk ofzo.
Langste treinreis ter wereld is verrassend goedkoop
Nog even een paar belangrijke feiten op een rij over de langste treinreis ter wereld. Hij duurt minstens 19 dagen. Alle tickets, visa en bijbehorend papierwerk bij elkaar kosten ongeveer 1.200 euro. Een stuk duurder dan een vliegticket natuurlijk, maar met de trein kom je nog eens ergens. En vergeleken met internationale treinreizen binnen Europa, is een wereldreis als deze simpelweg goedkoop te noemen.
Je kunt een rondje om het Bajkalmeer in Rusland wandelen (is met 2100 kilometer wel tamelijk pittig) en kijken of er yaks rondlopen in de hoofdstad van Mongolië: Ulaanbaatar. Deze plekken liggen namelijk op de route. Een blokje om in Omsk kan ook. Eens zien of dat inderdaad zo’n mooie stad is (en zo ver weg ligt) als Drs. P zegt.
Wellicht aardig om te weten is bovendien dat de totale CO2-uitstoot van de treinreis maar 0,08 ton bedraagt, terwijl je tijdens dezelfde reis met het vliegtuig 1,68 ton uitstoot. Dat is een vermindering van ruim 95%.
Een minder kleine kleinigheid: de Oekraïne-oorlog
Het enige echte probleem van dit treinavontuur is de Oekraïne-oorlog. Hierdoor rijdt de trein van Warschau naar Moskou op dit moment namelijk niet. Diverse Redditers hebben zich gebogen over een alternatieve route die door Turkije en Pakistan voert, maar deze loopt ergens in India dood.
Voor nu bestaat de langste treinreis ter wereld daardoor helaas alleen in theorie. Pas als Poetin een beetje is afgekoeld kun je hem daadwerkelijk ondernemen. Hieronder hebben we desondanks alvast een planning van dag tot dag uitgetikt.
Dag 1: Lagos naar Lissabon
Dag 2: Lissabon naar Madrid
Dag 3: Madrid naar Barcelona
Dag 4, 5 en 6: Barcelona naar Parijs en dan Moskou
Dag 7 tot 13: Trans-Mongolië-express van Moskou naar Peking
Dag 14: Beijing naar Kunming
Dag 15: Kunming naar Vientiane
Dag 16: Vientiane naar Bangkok
Dag 17 en 18: Bangkok naar Kuala Lumpur
Dag 19: Kuala Lumpur naar Singapore
Een andere epische bestemming
Totdat de gemoederen zijn bedaard en je de trein naar Singapore kunt pakken, kun je met de trein wel alvast naar een ander episch oord. Dit vakantieland lijkt net Noorwegen, maar hier is het bier wél goedkoop.