Dé Sovjet-auto wordt groen: hier is de eerste elektrische Lada
Lada heeft een conceptversie van zijn eerste elektrische auto onthuld. Geheel onbekend is de carrosserie van de zogeheten e-Largus niet. Het model is gebaseerd op de Dacia Logan.
Dacia is in bezit van Renault, maar ook Lada maakte onderdeel uit van het concern. Renault nam afscheid van de aandelen in het merk toen Rusland Oekraïne binnenviel. Hoe dan ook laat Avtovaz (de fabrikant van Lada) nu een nieuw model zien.
Ondanks alles een Dacia Logan
Het overgrote deel van de aandelen in het Russische merk (bijna 68 procent) zijn overgekocht door NAMI, een Russisch automotive-onderzoeksinstituut. Ook Renault Rusland en zijn fabriek zijn niet meer in handen van de Fransen. Toch is de eerste elektrische auto van Lada gebaseerd is op de Dacia Logan, een model van de Groupe Renault.
De EV draagt de naam e-Largus. Naast de foto’s is er weinig bekend over het model. Russische media melden echter dat de Dacia er als vijf- en zevenzits variant komt en dat je de auto als bestelwagen kan configureren. De maximale actieradius is naar verluidt 400 kilometer.
e-Largus: de elektrische auto van Lada
Als je kijkt naar het design, zie je weinig verschillen met de Dacia Logan. Enkel de dichte grill, de iets herziene voorbumper en blauwe accenten vallen op.
De exacte specificaties en meer details over de eerste elektrische auto van Lada maakt het merk later bekend. Een volledig werkend prototype van de e-Largus kun je in 2023 verwachten.
Laadpalen in Rusland
Avtovaz zit dan nog met een probleem. De laadinfrastructuur is in Rusland nog lang niet zo goed als in bijvoorbeeld Nederland. Het laadnetwerk van de fabrikant zelf bestaat momenteel uit tien laadstations. Voor 2023 staan er nog drie extra palen gepland. In totaal staan er natuurlijk veel meer, maar in een uitgestrekt land als Rusland is er niet zomaar een goed netwerk aan te leggen. Of een elektrische Lada in Rusland – waar de benzineprijs op zo’n 80 cent per liter ligt – gaat lopen, is nog maar de vraag. Maar ook dit land zal uiteindelijk aan de elektrische auto moeten.