Krimpflatie top 10: het meest misleidende product in de supermarkt
De enorme inflatie heeft een ander fenomeen in zijn kielzog: krimpflatie. Vooral merkbaar in de supermarkt, al heb je het aanvankelijk niet in de gaten. Radar maakte een top 10, waarvan Whiskas 7+ de absolute ‘winnaar’ is.
Krimpflatie is een psychologische truc van supermarkten en fabrikanten. Zonder dat het direct opvalt, zit er minder in een verpakking, terwijl de prijs niet mee daalt. Zo koop je bijvoorbeeld zes gevulde koeken voor dezelfde prijs als acht gevulde koeken voor de inhoudswijziging.
Krimpflatie top 10 in de supermarkt
En alsof de inflatie ons niet al hard genoeg raakt, zijn er ook nog supermarkten en fabrikanten die zo schofterig zijn om een hogere prijs voor een kleinere inhoud te vragen. Het regent klachten over krimpflatie bij de Consumentenbond, waarna Radar met een top 10 kwam waarop je kon stemmen.
De winnaar is inmiddels bekendgemaakt: de ‘kleinste trofee’ van Nederland ging naar Whiskas 7+ van Mars Nederland. Een overzicht van de top 10, in willekeurige volgorde.
Karvan Cevitam
Van 750 ml voor 3,49 euro
Naar 600 ml voor 3,69 euro
Prijsstijging: 32 procent
Tulpen Albert Heijn
Van 2 bossen van 9 tulpen voor 5 euro
Naar 2 bossen van 8 tulpen voor 5 euro
Prijsstijging: 13 procent
Maaslander belegen 50+
Van 200 gram voor 3,59 euro (17,95 euro per kilogram) (Jumbo)
Naar 150 gram voor 2,99 euro (19,93 euro per kilogram)
Prijsstijging: 11 procent
Knoflooksaus Bieze
Van 250 gram voor 0,75 euro (3 euro per kilogram)
Naar 170 gram voor 1,49 euro (8,76 euro per kilogram)
Prijsstijging: 192 procent
WINNAAR: Whiskas 7+ (kattenvoer)
Van 12 x 100 gram voor 4,49 euro (3,74 kg)
Naar 12 x 85 gram voor 5,49 euro (5,38 kg)
Prijsstijging: 44 procent
Zoals gezegd is Whiskas 7+ het meest misleidende product in de Nederlandse supermarkten sinds de stijgende inflatie in de afgelopen maanden. Presentator Antoinette Hertsenberg reikte de krimpflatie-prijs maandag persoonlijk uit aan Roel Govers, Director Corporate Affairs van Mars Nederland.
Hema koffiepads
Van 46 pads voor 3 euro
Naar 40 pads voor 3,75 euro
Prijsstijging: 44 procent
Verkade San Francisco
Van 300 gram voor 1,99 euro (AH)
Naar 230 gram voor 1,95 euro
Prijsstijging: 28 procent
Harlekijntjes
Van 550 gram voor 2,55 euro (4,64 euro per kilogram)
Naar 300 gram voor 1,99 euro (6,63 euro per kilogram)
Prijsstijging: 43 procent
Lay’s Paprika Chips
Van 335 gram voor 2,19 euro (6,54 euro per kilogram) (AH)
Naar 300 gram voor 2,65 euro (8,83 euro per kilogram)
Prijsstijging: 35 procent
Custard Koopmans
Van 400 gram voor 0,89 euro (2,23 euro per kilogram)
Naar 300 gram voor 0,95 euro (3,17 euro per kilogram)
Prijsstijging: 42 procent
Hertsenberg over de kampioen in krimpflatie: “Whiskas is een terechte winnaar, omdat de fabrikant de inhoud heeft aangepast zonder daarover te communiceren. Per gram van het product wordt nu 44 procent extra betaald, het lijkt mij dat je hierover heel duidelijk moet zijn tegen de consument.” Het moge duidelijk zijn: inflatie is voor veel fabrikanten en supermarkten een manier om nog meer winst te halen uit de in koopkracht dalende consument.
Top 10 landen qua inflatie in de supermarkt
Hoe misleidend de krimpflatie in Nederland ook is, wat betreft inflatie in de supermarkt kun je het nog veel slechter treffen. Deze dubieuze top 10 vertelt de rest.