Wat kost een elektrische occasion private leasen en is dat het waard?
We schrijven geregeld over leuke occasions. Voor velen zijn onderhoudskosten een heikel punt. Bij tweedehands EV’s is vooral de accu iets waar occasionkopers huiverig voor zijn. Een elektrische auto private leasen kan veel zorgen wegnemen.
Omdat de meeste elektrische occasions nog vrij nieuw zijn, is het lastig om in te schatten hoe hoog de afschrijving zal zijn. Ook moet nog maar blijken of elektrische auto’s moeiteloos dezelfde kilometerstanden kunnen bereiken die oude Volvo’s geregeld op de klok hebben. Bij private leasen in dat niet jouw pakkie-an.
Waarom een elektrische occasion private leasen?
Er is nog een argument te bedenken voor het private leasen van een elektrische occasion in plaats van kopen. De technologische ontwikkelingen in de EV-wereld gaan ontzettend hard. Koop je nu een elektrische auto, dan bestaat er een kans dat de techniek van die EV al gauw achterhaald is. Dat zal de restwaarde niet ten goede komen.
Maar wat kost het private leasen van een elektrische occasion nu eigenlijk? Laten we een gangbare elektrische auto als voorbeeld nemen: de Nissan Leaf. Recent tipte Manners deze wagen samen met twee andere modellen nog als betaalbare tweedehands EV’s.
De Nissan Leaf wordt door meerdere leasemaatschappijen aangeboden als elektrische occasion. We vinden een Nissan Leaf uit 2019 met 120.000 kilometer aan ervaring. Over dat laatste hoef je je niet al te druk te maken, omdat onderhoud op het bordje van de leasemaatschappij komt. Wel heeft een hoge kilometerstand invloed op de batterijcapaciteit. Wellicht sta je dus wat vaker aan de lader.
Wat kost een tweedehands elektrische auto leasen?
Vinken we een leasetijd aan van 48 maanden, waarbij we 10.000 kilometer per jaar mogen rijden, dan betalen we in dit geval 394 euro per maand. Onderhoudskosten, belastingen (waar EV’s sowieso tot en met 2024 van vrijgesteld zijn) en de verzekeringspremie zijn daarbij voor de leasemaatschappij. Ook wordt vervangend vervoer geregeld als dat nodig blijkt te zijn. Voor vier jaar zorgeloos karren in een tweedehands Nissan Leaf betaal je dus 18.912 euro.
Er is echter een subsidie beschikbaar, waardoor daar nog wat van af kan. Wil je een elektrische occasion private leasen, dan kan je in 2023 maar liefst 2.000 euro subsidie ontvangen. Vereisten zijn dat het een tweedehands auto betreft met minimaal 120 kilometer en de nieuwprijs tussen de 12.000 en 45.000 euro lag. Bovendien moet het leasecontract een looptijd hebben van minimaal 48 maanden. Check, check en nog eens check voor deze Nissan Leaf dus, waarmee de kosten over vier jaar uitkomen op 16.912 euro.
Nissan Leaf kopen
De vraag is of dat goedkoper is dan het kopen van een gebruikte Nissan Leaf. Een bezoekje aan Gaspedaal.nl leert ons dat we voor een 40 kWh Leaf uit 2019 met een vergelijkbare kilometerstand minimaal 20.000 euro kwijt zijn. Een WA + beperkt casco-verzekering kost (voorbeeld met 30-jarige eigenaar met 0 schadevrije jaren bij aanvang) over een periode van vier jaar zo’n 2.150 euro, mits je in die periode schadevrije jaren opbouwt.
Onderhoud van een elektrische auto kost over het algemeen minder dan bij een auto met verbrandingsmotor, simpelweg omdat een EV uit minder onderdelen bestaat. Onderdelen zoals banden en remmen slijten uiteraard ook bij elektrische auto’s. Denk qua onderhoud aan zo’n 350 euro per jaar. Er is ook voor de aanschaf van een tweedehands elektrische auto nog een subsidiepot waar we 2.000 euro uit kunnen vissen. Daarmee zouden de totale kosten na vier jaar uitkomen op 21.550 euro.
Met deze elektrische occasion kun je levenslang gratis laden
Om te bepalen of een elektrische occasion private leasen slimmer is dan het kopen van een tweedehands EV, is de hamvraag hoeveel je Nissan Leaf na vier jaar nog waard is. De wipwap wipt ergens rond de 5.000 euro. Denk je dat er nog voor te kunnen krijgen, dan is kopen het overwegen waard.