Koreaanse filmmakers pakten prijzen op Cannes: Beter dan Hollywood?
Koreaanse films hebben op het Cannes Filmfestival flink wat prijzen gepakt. Het land timmert aan de weg met meesterwerken. Wordt Hollywood al nerveus?
Filmmakers uit Korea hebben twee enorm prestigieuze prijzen gewonnen op Cannes. Broker en Decision to Leave pakten respectievelijk Best Actor en Best Director.
Korea heeft een geschiedenis van fantastische films
Er komen prachtige producties uit het Zuid-Aziatische land. Niet alleen pakten de twee films Gouden Palmen (Palme d’Or) in Cannes, ook won bijvoorbeeld Parasite vier prijzen bij de 92nd Academy Awards: Best Picture, Best Director, Best Original Screenplay, en Best International Feature Film.
Grote sprong voor Korea?
Nu ook Broker en Decision to Leave prijzen in de wacht wisten te slepen, rest de vraag; wordt Zuid-Korea een toonaangevend land op filmgebied?
Wel als het aan acteur Song Kang-ho ligt die wederom een belangrijke prijs pakt voor beste acteur in Broker. Zo verraste de film Parasite vriend en vijand (van regisseur Bong Joon-ho) waar hij ook in speelde.
Met de prijs in Cannes is het de tweede Koreaanse acteur naast Jeon Do-yeon die ook won voor Secret Sunshine. Zij was de eerste actrice uit het land die eenzelfde prijs kreeg.
Ook Japans
De film is geregisseerd door Hirokazu Kore-da uit Japan. Song is hem enorm dankbaar: “Het voelt als een gift aan mijn hele familie. Ik draag deze prijs dan ook aan hen op”, stelt hij in een interview met NME.
Aziatisch keerpunt?
Na dit soort fantastische films die prijzen winnen, kan je de vraag stellen of dit wellicht het keerpunt wordt voor Aziatische cinema? Hoewel het niet heel ‘mainstream’ is, zijn vele van ons opgegroeid met films uit de regio. Meesterwerken als Parasite, Squid Game, Audition, Train to Busan en The Host zijn sowieso briljant.
En dan laten we Japanse horror als The Ring en Marebito en alle anime nog even in het midden. Oh en Star Wars? Voor een groot deel gebaseerd op Seven Samurai van Akira Kurosawa.
Ook hebben we natuurlijk van Chinese meesterwerken genoten als Enter the Dragon (met de briljante Bruce Lee), Drunken Master (met Jackie Chan), en bijvoorbeeld IP Man (met Donnie Yen).
In ieder geval krijgen Koreaanse films meer populariteit in het westen bij een breder publiek. Hopelijk is het een trigger voor Hollywood om meer films vanuit Azië te produceren, zoals de krankzinnige Everything Everywhere All At Once.