Kledingmerken spekken nog altijd kas dankzij absurd minimumloon
Kijk even in de spiegel en besef even wat voor kwaliteitsloze troep je allemaal om het lijft hebt. En het ergste: allemaal gemaakt door mensen met een minimumloon dat ver onder de armoedegrens ligt. “Kledingmerken moeten veel meer doen.”
We laten het woord aan Dirk Mulder, sector specialist Trade & Retail bij ING Setor Banking. “Zeeman in Nederland is juist een positief voorbeeld.”
‘Stijging minimumloon eerste stapje’
“De recente stijging van het minimumloon voor fabrieksmedewerkers in de kledingindustrie in Bangladesh is een stap in de goede richting naar leefbare lonen. Naast deze stijging is ook verdere actie van grote kledingmerken nodig. Modebedrijven zullen meer moeten doen om leefbare lonen te betalen.
Het verhogen van de lonen kan de discussie aanwakkeren dat de stijging impact heeft op de kostprijs. Maar deze impact zal gering zijn, aangezien de hoogste kosten worden gemaakt in de keten en niet bij de productie. Het productieproces zal op een andere manier ingericht moeten worden. Of modebedrijven zullen genoegen moeten nemen met een lagere marge.”
‘Fabrieksmedewerkers kledingmerken onder armoedegrens’
“Het nieuwe minimumloon van bijna 106 euro per maand is een welkome verbetering na 5 jaar stilstand, maar het blijft ver onder de armoedegrens. De Bengaalse fabrieksmedewerkers, ondersteund door vakbonden, eisen daarom een minimumloon van 195 euro om essentiële kosten te kunnen dekken.
De sluiting van 150 fabrieken door kledingproducenten omdat het personeel protesteert voor een hoger minimumloon is een pijnlijke herinnering aan de dringende noodzaak van eerlijke lonen. Bangladesh geldt als de een na grootste kledingexporteur ter wereld. Het land is essentieel voor de kledingproductie van grote kledingmerken als Levi’s, H&M en Zara.”
‘Zeeman positief voorbeeld’
“Het is bemoedigend te zien dat kledingmerken als Abercrombie & Fitch, Lululemon, Inditex, G-Star RAW, en PUMA Group actief pleiten voor een rechtvaardig minimumloon en de eis van de Bengaalse fabrieksmedewerkers ondersteunen. Van de Nederlandse merken is Zeeman Textiel Supers (Zeeman) een positief voorbeeld. De winkelketen heeft zich aangesloten bij Fair Wear en werkt zo actief aan een leefbaar loon voor fabrieksarbeiders in hun toeleveringsketen.
Daarnaast werkt Zeeman sinds 2019 aan de Zeeman Living Wage Roadmap. Dit initiatief bestaat uit pilots waar een leefbaar loon premie wordt betaald voor het aandeel van Zeeman in de productie bij een aantal langdurige partners in Bangladesh. Het is aan andere (Nederlandse) merken om dit voorbeeld te volgen en individuele statements te maken tegen onaanvaardbaar lage lonen.”
‘Tijd voor verantwoordelijkheid’
In deze tijd van mondiale samenwerking is het de plicht van grote kledingmerken om hun sociale verantwoordelijkheid te nemen. Het is hoog tijd dat eerlijke lonen de norm worden in de kledingindustrie. De fabrieksmedewerkers in Bangladesh verdienen een eerlijke vergoeding voor hun arbeid. De winsten van grote merken mogen niet ten koste gaan van de levensomstandigheden van 4 miljoen mensen.
Minimumloon 2024 in Nederland
Lees hoeveel het minimumloon in Nederland stijgt dankzij het nieuwe uurloon.
ANP