Keuringsdienst van waarde legt greenwashing Albert Heijn bloot
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.manners.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2022%2F09%2Falbert-heijn-greenwashing-beter-voor-keuring-dienst-van-waarde.jpg)
Vergeet de etiketten met âbeter voorâ van de Albert Heijn. Deze komen over als keurmerk, maar zijn niets meer dan een zelfbedacht marketingsysteem. Reclame. Het programma Keuringsdienst van waarde legde gisteren de greenwashing van de supermarktketen bloot.
Albert Heijn is een bedrijf met een miljardenomzet. Doe iets terug voor mens en dier, denk je dan. Dat snapt de marketingafdeling blijkbaar ook, dus is er een compleet systeem bedacht om dit zo te laten lijken.
âBeter voorâ bij Albert Heijn
Keuringsdienst van waarde legde in de uitzending van 29 september de focus op producten met een âbeter voorâ-sticker. Op een pakje varkensvlees met Ă©Ă©n ster op het Beter Leven-keurmerk (wel een echt keurmerk) staat bijvoorbeeld een sticker met Beter voor Varken, Natuur & Boer. Dezelfde sticker staat niet op een product met drie sterren (biologisch) op het Beter Leven-keurmerk.
Zo staan deze stickers ook op kaas, spinazie, karnemelk, et cetera. Na de vele belletjes naar klantenservices en experts, zoals dat gebeurt in Keuringsdienst van waarde, blijkt dat eigenlijk niemand weet waar de âbeter voorâ-sticker voor staat. En ook niemand snapt waarom Albert Heijn de sticker wel op producten met Ă©Ă©n ster (varken zit hele leven binnen) plakt, en niet op producten met drie sterren (varken kan wel naar buiten).
Keuringsdienst van waarde legt greenwashing bloot
Uit gesprekken met boeren en experts blijkt dat bedrijven eigenlijk niets hoefden te veranderen om in aanmerking te komen voor het âbeter voor-programmaâ. âEr moest een borstel of vogelhokje aan de muur hangenâ, zegt een varkensboer, die toegeeft dat hij aan de ruimte of omstandigheden voor dieren niets hoefde te doen.
Een bioboer kan er met zijn verstand niet bij. âIk weet niet wat de Albert Heijn daarmee bedoelt. Als je Ă©Ă©n ster hebt en je wil het beter voor het varken, dan moet je naar biologisch toe.â
âHet is geen keurmerk, maar reclameâ
Maar wat zegt een expert in duurzame keurmerken ervan? Die bestaan, inderdaad. EĂ©n van hen is Ronald van Marle. âDe âbeter voorâ-sticker is geen keurmerk. Het ziet er wel zo uit, maar het is een bedrijfslogo. Dit is niet gecontroleerd door onafhankelijke instantiesâ, zegt hij in Keuringsdienst van waarde. âReclame, inderdaad.â
Duidelijk, het is een zelf bedachte reclamesticker, waar de Albert Heijn ook nog eens mee adverteert. Zo staat er in een advertentie dat het âde meest duurzame supermarktâ is, met âvolgens consumentenâ er in heel kleine lettertjes bij. Dat zijn inderdaad dezelfde consumenten die constant die groene stickers zonder betekenis zien. Zo worden ze dubbel misleid.
De sticker staat op zoân beetje alle producten, maar niet op biologische. Experts in Keuringsdienst van waarde zijn het erover eens dat Albert Heijn simpelweg liever meer producten verkoopt met Ă©Ă©n ster dan met drie sterren, puur omdat die meer opleveren aan de eindstreep.
âHet is een klassiek voorbeeld van greenwashingâ, zegt Van Marle. âHet effect is dat de consument denkt dat het deugt, en dat er geen druk wordt gezet op Ă©chte verduurzaming. Het vertraagt alleen maar.â
âZwaktebodâ
Albert Heijn wil niet voor de camera reageren. âDat vind ik onbegrijpelijkâ, zegt Van Marle. âAls een bedrijf met zoân pretentie zichzelf niet door kritische journalisten durft te laten ondervragen, vind ik dat een zwaktebod.â Bekijk de aflevering hier terug.
Check ook de absurde hoeveelheid zinloos veevoer, waarmee je 1 miljard mensen zou kunnen voeden.