Alrik de Jong
Alrik de Jong Televisie 30 sep 2022
Leestijd: 3 minuten

Keuringsdienst van waarde legt greenwashing Albert Heijn bloot

Vergeet de etiketten met ‘beter voor’ van de Albert Heijn. Deze komen over als keurmerk, maar zijn niets meer dan een zelfbedacht marketingsysteem. Reclame. Het programma Keuringsdienst van waarde legde gisteren de greenwashing van de supermarktketen bloot.

Albert Heijn is een bedrijf met een miljardenomzet. Doe iets terug voor mens en dier, denk je dan. Dat snapt de marketingafdeling blijkbaar ook, dus is er een compleet systeem bedacht om dit zo te laten lijken.

‘Beter voor’ bij Albert Heijn

Keuringsdienst van waarde legde in de uitzending van 29 september de focus op producten met een ‘beter voor’-sticker. Op een pakje varkensvlees met één ster op het Beter Leven-keurmerk (wel een echt keurmerk) staat bijvoorbeeld een sticker met Beter voor Varken, Natuur & Boer. Dezelfde sticker staat niet op een product met drie sterren (biologisch) op het Beter Leven-keurmerk.

Zo staan deze stickers ook op kaas, spinazie, karnemelk, et cetera. Na de vele belletjes naar klantenservices en experts, zoals dat gebeurt in Keuringsdienst van waarde, blijkt dat eigenlijk niemand weet waar de ‘beter voor’-sticker voor staat. En ook niemand snapt waarom Albert Heijn de sticker wel op producten met één ster (varken zit hele leven binnen) plakt, en niet op producten met drie sterren (varken kan wel naar buiten).

Keuringsdienst van waarde legt greenwashing bloot

Uit gesprekken met boeren en experts blijkt dat bedrijven eigenlijk niets hoefden te veranderen om in aanmerking te komen voor het ‘beter voor-programma’. “Er moest een borstel of vogelhokje aan de muur hangen”, zegt een varkensboer, die toegeeft dat hij aan de ruimte of omstandigheden voor dieren niets hoefde te doen.

Een bioboer kan er met zijn verstand niet bij. “Ik weet niet wat de Albert Heijn daarmee bedoelt. Als je één ster hebt en je wil het beter voor het varken, dan moet je naar biologisch toe.”

‘Het is geen keurmerk, maar reclame’

Maar wat zegt een expert in duurzame keurmerken ervan? Die bestaan, inderdaad. Eén van hen is Ronald van Marle. “De ‘beter voor’-sticker is geen keurmerk. Het ziet er wel zo uit, maar het is een bedrijfslogo. Dit is niet gecontroleerd door onafhankelijke instanties”, zegt hij in Keuringsdienst van waarde. “Reclame, inderdaad.”

Duidelijk, het is een zelf bedachte reclamesticker, waar de Albert Heijn ook nog eens mee adverteert. Zo staat er in een advertentie dat het ‘de meest duurzame supermarkt’ is, met ‘volgens consumenten’ er in heel kleine lettertjes bij. Dat zijn inderdaad dezelfde consumenten die constant die groene stickers zonder betekenis zien. Zo worden ze dubbel misleid.

De sticker staat op zo’n beetje alle producten, maar niet op biologische. Experts in Keuringsdienst van waarde zijn het erover eens dat Albert Heijn simpelweg liever meer producten verkoopt met één ster dan met drie sterren, puur omdat die meer opleveren aan de eindstreep.

“Het is een klassiek voorbeeld van greenwashing”, zegt Van Marle. “Het effect is dat de consument denkt dat het deugt, en dat er geen druk wordt gezet op échte verduurzaming. Het vertraagt alleen maar.”

‘Zwaktebod’

Albert Heijn wil niet voor de camera reageren. “Dat vind ik onbegrijpelijk”, zegt Van Marle. “Als een bedrijf met zo’n pretentie zichzelf niet door kritische journalisten durft te laten ondervragen, vind ik dat een zwaktebod.” Bekijk de aflevering hier terug.

Check ook de absurde hoeveelheid zinloos veevoer, waarmee je 1 miljard mensen zou kunnen voeden.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.