5 dingen om je drukker over te maken dan Katja Schuurman
Er was wel héél veel gedoe over een campagne van schoenenmerk Floris van Bommel, met Katja Schuurman als model. Aangewakkerd door ene Yvonne Coldeweijer, die moord en brand schreeuwde. Er staan twee Afrikaanse kinderen op de foto, en daar valt heel Primark-shoppend, vleesetend en Formule 1-omarmend Nederland over. Gevalletje selectieve verontwaardiging? Nou, er zijn serieuzere dingen om je druk over te maken.
“Je doet het snel niet goed. Wat geschetst wordt, was natuurlijk niet wat we wilden uitstralen. Dit is niet een beeld waarin we ongelijkheid willen laten zien. Ik bedoel: ik werk al vijftien jaar voor de organisatie Return to Sender”, reageerde Katja Schuurman bij Jinek aan tafel.
Dingen om je drukker te maken dan Katja Schuurman
Er valt smaaktechnisch natuurlijk wel wat te zeggen over de campagne van Floris van Bommel, maar om er nou een talkshowonderwerp van te maken… Hier een aantal willekeurige voorzetjes om je echt te verontwaardigen. Pas wel een beetje op je bloeddruk.
1. De kledinglijn van Yvonne Coldeweijer
Een ander modemerk de maat nemen, je duizenden volgschapen daarin meenemen, en zelf jurkjes verkopen die ook bij AliExpress te koop zijn.
Yvonne Coldeweijer gebruikt haar juice-bekendheid voor een commerciële kledinglijn. Slim, maar ze gaat ons niet vertellen dat deze spotgoedkope jurkjes op duurzame en ethisch verantwoorde wijze zijn gemaakt. Kan ook niet, want we hebben in haar geest geen hoor en wederhoor toegepast. Feit is dat de jurkjes ook bij de spotgoedkope Chinese webwinkel AliExpress te vinden zijn. Dan zit het vast wel goed met de mensenrechten tijdens de productie.
2. De vleesconsumptie in Nederland
In Nederland eten we per persoon net iets minder dan 40 kilo vlees per jaar. Twee keer zoveel als het mondiale gemiddelde (bron: Quest 04/2022). “Mij pakken ze het stukje vlees niet af”, is het meest gehoorde argument. Het is in ieder geval heel slecht voor het milieu. We willen je niet vertellen dat je geen vlees meer mag eten, maar in Nederland kan het wel een onsje minder. Per dag.
3. De Formule 1 in Saoedi-Arabië (en dat soort landen)
In korte spijkerbroeken, strakke oranje polo’s en met Max Verstappen-petten op het hoofd lopen we wekelijks de polonaise tijdens de Formule 1. Nederlanders vliegen in grote groepen naar doodstraflanden als Abu Dhabi, Bahrein en Saoedi-Arabië. Dat er in het laatstgenoemde land laatst op één dag 81 mensen ter dood werden veroordeeld, is bijzaak. Daar hoor je eigenlijk alleen Lewis Hamilton over. Op hem is dan wél massaal kritiek. “Hij met zijn statements altijd.”
4. Shoppen bij de Primark (en dat soort winkels)
We willen geen Afrikaanse kinderen zien op campagnefoto’s met Katja Schuurman, maar shoppen massaal bij winkels als Primark. Zolang we die kinderen niet zien, is het goed. Dat ze achter een loopband onze kleren maken, soit. Om over die jurkjes van Yvonne Coldeweijer verder maar te zwijgen.
5. Oranje-internationals
Volgens Amnesty International zijn er tijdens de bouw van de stadions voor het WK in Qatar 6.500 doden gevallen. Waar de Oranje-internationals nog steeds de oude mannen van Vandaag Inside boycotten, en zelfs die arme Helene Hendriks, maakt moderne slavernij ze niet zoveel uit. Althans, dáár hoor je ze niet over.
Oud-international Ronald de Boer overigens wel, maar dat is nou juist degene die je hier niet over wil horen. “6.500 doden is echt totale onzin. Ze hebben alle mensen in die tien jaar op één hoop gegooid. Dan doe je de mensen te kort. Er gaan nou eenmaal mensen dood. Hoe triest ook. Maar ze geven je het gevoel dat mensen van het stadion af vallen van de hitte”, zei hij bij Jinek, tegen de vervangende presentator Humberto Tan. Nee precies Ronald, dankjewel.
Door naar campagnefoto’s van Katja Schuurman waarop je moeilijk kritisch kunt zijn. Die van FHM uit 2019.