Redactie
Redactie Auto's 19 mrt 2018
Leestijd: 6 minuten

Jonge vader: met deze wagens word je geen saaie familieman

Als je vader wordt, scoor je op een hoop gebieden punten. Want zeg nu zelf: zelfs de grootste Quasimodo doet vrouwenharten smelten wanneer hij met zijn baby voorbij komt lopen. Qua appeal ga je er dus op vooruit, maar vaak geldt dat niet voor de auto. Misschien moet jouw kekke hatch wel de deur uit ten faveure van een gezinsauto. Geen probleem: ook voor een bescheiden budget rijd je een hele vette bak die je gezin plus bagage makkelijk opslokt en waarmee je ook nog gezien wil worden. Wij vissen wat bijzondere krenten uit de pap. Voor ieder wat wils, maar vooral: voor de jonge vader die niet in zo’n dertien-in-een-dozijn-familiebak wil rijden.

Volvo V70 (T5)

Sowieso vinden wij een Volvo V70 een Manners approved familiewagen, maar als je voor zo’n kloeke Zweed gaat en je wilt écht iets tofs, kijk dan eens naar zo’n heerlijke T5 uit bijvoorbeeld 2000 – 2004. Inderdaad, ietsje ouder, maar niet minder lekker en absoluut betaalbaar. Met 250 pk blaas je menig hitsig GTI’tje omver en terwijl je dat doet, zie je er nog stijlvol uit ook. Vrouw en kids zullen in hun nopjes zijn met deze station en jij ook, want je kunt ‘m ook zakelijk gebruiken zonder dat je overkomt als een patser. Ga uit van een prijs tussen de 4.000 en 10.000 euro.

Mercedes-Benz R-Klasse

Mercedes-Benz’ R-klasse is in de basis een waanzinnig dure auto. Het is werkelijk een kolossale wagen die nieuw voor niet minder dan zo’n 70k de dealer verliet. Hij is onwaarschijnlijk ruim, comfortabeler dan een vliegend tapijt en altijd voorzien van een hele dikke V6 of V8. En daar zit de crux: mensen zijn helemaal niet meer naar dit soort zware slurpers op zoek. Maar als jij wél op zoek bent naar een ultiem ruime familiewagen met werkelijk alles erop en eraan, dan is deze best haalbaar. Een model uit de eerste generatie (2006 – 2010) staat voor zo’n 10 mille bij jou voor de deur.

Lancia Thesis

Je draagt Italiaans, je eet Italiaans, waarom rijd je dan niet Italiaans? En nee, dat hoeft echt geen Ferrari of Lamborghini te zijn om je te kunnen onderscheiden. De Lancia Thesis is een op-en-top gentlemen’s ride voor de liefhebber. Chique en gewaardeerd in de juiste kringen, met ruimte voor lady, kroost en bagage. Een outsider, want de auto heeft nooit de reputatie verworven van zijn rivalen uit Duitsland, maar als jou dat helemaal niets kan schelen, dan zul je blij zijn dat de prijs daar ook naar is: deze bijzondere bak kost namelijk maar een schijntje: voor om en nabij 5000 euro rijd je ‘m al.

Saab 9-5 (Turbo Aero)

Wat wij zojuist schreven over de Volvo V70 is ook van toepassing op de Saab 9-5. Je kunt gaan voor de sedan of estate, al naar gelang jouw behoefte aan bagageruimte. Verder is deze Zweed stijlvol, comfortabel en met de juiste motor nog lekker sportief ook (2.3 Turbo Aero (250 pk) uit 2001 – 2005, please!). Die extra sportieve Aero-versie hoef je echt niet veel knaken te kosten: 7000 – 8000 euro moet volstaan.

Audi S6 Avant

We noemen de Audi S6 Avant maar hadden ook een BMW M5 Touring of Mercedes-Benz E-AMG Estate kunnen noemen. De reden dat wij voor de Audi kiezen, heeft vooral te maken met het feit dat oudere modellen hiervan iets beter te vinden zijn. Bovendien leverde BMW geen M5 Touring in de vroege 2000’s. Wil je écht een ultieme gezinsauto (vierwielaandrijving, ruimte, sportiviteit, luxe, 340 pk), check dan eens een Audi S6 Avant uit 2001 – 2004. Zijn vormgeving heeft de tand des tijds wellicht iets minder goed doorstaan dan de Volvo V70, maar een brutere gezinswagen dan deze ga je voor zo’n 8 mille niet krijgen. 340 pk! 340! In je gezinsstation.

Citroën C6

In een periode waarin Citroën in creatieve zin volledig was ingekakt, kwam de C6. Eindelijk weer een luxe, écht onderscheidende Franse bak. Het is typisch zo’n hate-it-or-love-it-wagen. Ongeacht wat anderen ervan vinden: ze kunnen je geen grijze muis noemen als je in een C6 rijdt. Deze Franse gentlemen’s ride heeft een bepaalde je ne sais quoi. Én een ongeëvenaard comfort. Prijzen fluctueren nogal, maar ben je niet op zoek naar een exemplaar met amper kilometers op de teller, moet je tussen de 5000 en 8000 euro je slag kunnen slaan. En dan rijd je ook nog eens zo’n smeuïge V6.

Renault Vel Satis (3.5 V6)

We weten het, we weten het: een beetje een dark horse. De Vel Satis is wellicht niet de eerste wagen die in je opkomt als je een toffe familie-auto wil, maar hij heeft zeker een aantal pluspunten. Zo is-ie erg ruim, erg luxe en erg bijzonder. Je onderscheidt je zeker op stijlvolle wijze. In technisch opzicht is-ie niet vrij van problemen, maar hey, hij wordt wel mooi aangedreven door dezelfde V6 als de Nissan 350Z… En mocht je niet voor de 245 pk sterke 3.5 V6 gaan, dan is de 2.0 turbo alsnog lekker. Ga wel voor een tweede generatie (2005 – 2009). Vanaf 5 a 6 k tik jij gewoon zo’n fully loaded V6 op de kop.

Jaguar S-Type

Cruising like a sir? Jawel! Je had misschien niet verwacht dat je ruim onder de 10 mille een Jag kunt rijden. Maar ‘t is geen probleem. Ten tijde van de lancering beleefde Jaguar niet zijn lekkerste periode. Ze hadden eigenlijk alleen de oud geld XJ om op te teren. De S-Type was iets vriendelijker geprijsd en iets dynamischer qua vormgeving. De versie die je waarschijnlijk wilt (2002 – 2004), is inmiddels bijna 15 jaar oud, maar oogt nog steeds chique. Je gezin zal het gevoel hebben zich op niveau voort te bewegen. Niets mis mee. Veel luxe, een goede bak uitstraling en een 2.5 of 3.0 V6 onder de kap. Een V8 kan ook, maar is een tikkie zeldzaam. Kosten? Maximaal 8.000, maar voor 6.000 moet het ook lukken.

Nissan Murano

Een buitenkansje! Een belachelijk sportieve, snelle en exclusieve crossover met ruimte voor het hele gezin. Nissan maakte een behoorlijk statement met de prijzige Murano en zoals dat dan gaat, schrijft de wagen fors af. Hij is voorzien van dezelfde 3.5 V6 als de Renault Vel Satis. De Murano is op zich best een vergelijkbare auto, alleen kent-ie een totaal ander karakter dan de Fransman. Waar de V6 in de Renault zorgt voor zijdezacht comfort, is-ie in de Nissan een stuk meer snappy en sportief. Trek 7000 a 8000 euro uit en je hebt gegarandeerd een wagen die je in jouw buurt verder nergens tegenkomt.

Subaru Outback

Als wij zo vrij mogen zijn om jou een mening door de strot te duwen: de Subaru Outback is één van de meest ondergewaardeerde wagens in het D-Segment. Een Outback heeft wellicht niet de reputatie van een A4 of 3-Serie maar kan op sommige gebieden zeker wedijveren met de Duitsers. Daarbij heeft-ie een bijzonder soort gentlemen’s appeal. Het is het type auto waarbij liefhebbers je een subtiel knikje van goedkeuring geven. Een model uit 2003 – 2006 is zeker haalbaar. Stoer, luxe, ruimer dan de concurrentie, met fijne 2.5 of 3.0 liter boxermotor en vierwielaandrijving. What’s not to like? Ophalen voor zo’n 7000 euro.

Infiniti FX

Houd je vast: zo’n 10 geleden had deze brute bak een nieuwprijs van maar liefst 100.000 euro. Onhaalbaar, denk je waarschijnlijk. Fout. Vrijwel geen ander model schrijft zo rap af als deze grote, stoere en krankzinnige Japanner. Minimaal 280 pk, Bose audio, leer zo ver je kunt kijken, etcetera, etcetera. Dit is echt een liefhebberswagen: onderscheidend en een koppendraaier van jewelste. 8000 – 9000 euro moet volstaan voor een fraai exemplaar uit 2003-2004. Dan heb je dus die lekkere FX35 met V6. In tegenstelling tot wat zijn uiterlijk doet vermoeden, is deze kolos behoorlijk racy. De belachelijke V8 (FX45) is helemaal om van te smullen, maar in ons land niet zo goed verkrijgbaar.

Schrijf je hier in op onze nieuwsbrief 

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.