Noah Korevaar
Noah Korevaar Films & Series 5 sep 2024
Leestijd: 3 minuten

Joker 2 onder vuur met vernietigende recensies: ‘Opzettelijk slecht’

Joker: Folie à Deux is na vijf jaar wachten eindelijk in première gegaan. Schieten Joaquin Phoenix en Todd Phillips opnieuw in de roos? De reviews zijn binnen.

De eerste Joker-film was een ongekend succes. Warner Bros. had aanvankelijk amper vertrouwen in het off-beat plan van regisseur Todd Phillips. De studio zocht er zelfs extra externe financiers bij om het risico te verkleinen. Phillips kreeg tevens een zeer beperkt budget om mee te werken.

Vervolg op ongekende hitfilm

Misschien juist daardoor pakte de anti-superheldenfilm zo goed uit, met een glansrol voor Joaquin Phoenix. Met een wereldwijde omzet van meer dan een miljard versus een budget van 55 miljoen was het een recordbrekende kaskraker.

Een kaskraker waar Warner Bros. maar deels van kon profiteren, omdat er dus veel externe geldschieters bij betrokken waren. Nu heeft de studio wél het volste vertrouwen in Phoenix en Phillips, met een opgeblazen budget en een sterrenrol voor Lady Gaga als resultaat voor de onvermijdelijke sequel: Joker: Folie à Deux. Normaliter zeggen ze lightning never strikes twice en lijkt Joker bij uitstek zo’n film die je lekker met rust moet laten, maar alas, op 3 oktober komt Folie à Deux uit in de bioscopen.

Reviews Joker: Folie à Deux stromen binnen

De regisseur stelde fans afgelopen maanden al gerust; de tweede Joker-film wordt geen kopieer-en-plakwerk. De muzikale chops van Gaga worden benut door er een heuse musical van te maken. Intrigerend, maar hoe pakt dat uit? Schiet Joker: Folie à Deux opnieuw in de roos?

Niet helemaal, zo blijkt nu. De DC-film ging deze week in première tijdens het filmfestival van Venetië. Sindsdien hebben aanwezige filmrecensenten alle tijd gehad om hun reviews te tikken, met een lawine aan recensies en scores als resultaat. De overkoepelende conclusie? Folie à Deux wordt een stuk matiger ontvangen dan de eerste Joker. De meningen lijken extreem verdeeld te zijn, met aan het ene uiteinde van het spectrum lyrische reacties en aan het andere uiteinde vernietigende stukken.

Net aan Fresh

Rotten Tomatoes heeft al 43 professionele reviews geïndexeerd. Daaruit komt een score van 60 procent voort, net op de valreep dus fresh. Die zestig procent houdt in dat zestig procent van de door critici geschreven recensies de tweede Joker een voldoende heeft gegeven. Als je naar de gemiddelde reviewscore kijkt, dan kom je na 43 verzamelde stukken uit op een vrij magere 6.4. Geen dikke onvoldoende, maar ook niet het spetterende succesverhaal waar veel fans op hoopten.

David Ehrlich van IndieWire merkt op vernietigende wijze op dat de film “opzettelijk slecht” aanvoelde, waarbij de recensie de film categoriseerde als een “ondraaglijk – misschien zelfs opzettelijk – saai vervolg dat er alles aan doet om je niet te amuseren” en bestempelt als “blockbuster-filmmaken als een vorm van collectieve straf.” Damn.

‘Teleurstellend en onnodig’

Nicholas Barber van de BBC is niet veel positiever. Hij noemt de film een “sombere, teleurstellende, onnodige slog.” Owen Gleiberman van Variety concludeert simpelweg dat Folie à Deux Joaquin Phoenix’s Joker op een bepaalde manier “minder interessant en al helemaal minder bedreigend maakt.”

Nieuwste beelden Joker 2 tonen geniale parallellen met deel 1
(Afbeelding: Warner Bros. Pictures)

Toch zijn er dus ook recensenten te vinden die wél te spreken zijn over de film. Pete Hammond van Deadline prees Joker: Folie à Deux en noemde het een “briljante muzikale terugkeer naar een wereld van waanzin” en “een botsing van ouderwetse muzikale fantasie uit het Gouden Tijdperk en geweld in de echte wereld”. Hij prees Gaga ook omdat ze “slim en low-key” is in haar versie van Harley.

Dus ja, oordeel binnenkort vooral zelf, maar het lijkt er sterk op dat Folie à Deux niet in de buurt weet te komen van het werk waarmee Joaquin Phoenix een Oscar wist te winnen. De nieuwe Joker-film draait vanaf 3 oktober in de Nederlandse bioscopen. In de tussentijd trek in een film die wél goed gerecenseerd wordt? Check dan ook deze nieuwe kijktips van niemand minder dan Quentin Tarantino.