Jeroen Kraak
Jeroen Kraak Amazon Prime Video 22 mrt 2021
Leestijd: 3 minuten

In gesprek met Michiel Romeyn over Trecx: ‘Eindelijk iets nieuws’

De Nederlandse serie Trecx staat sinds een paar weken op Amazon Prime Video en het is bij vlagen briljant. Vleugje Jiskefet, vleugje ‘huilon’, Arjen Ederveen, Ton Kas, Ruben van der Meer en zo kunnen we nog even doorgaan. Het Nederlands sterrenensemble maakt absurdistische sketches van het niveau dat we lang niet gezien hebben op onze televisie. Hoe kwam deze parel tot stand? We spreken met de makers Michiel Romeyn en Max Porcelijn.

Trecx is de eerste Nederlandse komedieserie op Amazon Prime Video. De twee makers zijn Max Porcelijn (Penoza, Klem, De Grote Zwaen) en Michiel Romeyn, die je natuurlijk van Jiskefet kent. Voor de fans van die absurdistisch-satirische serie: Herman Koch heeft ook een rolletje in de Amazon Prime Original. En net als bij Jiskefet bestaat de serie uit zowel eenmalige sketches als typetjes die voortdurend weer terugkomen. Absurdistisch, maar uit het leven gegrepen. Een paar vragen aan de breinen achter de serie.

Hoe is Trecx ontstaan? 

Max: “Al sinds 2015 hadden we ideeën om iets leuks te doen met sketches. We hebben een pilot gemaakt met heel weinig geld en dat is Yep geworden. Daarna lieten we verschillende proefballonnetjes op, maar niemand leek echt geïnteresseerd. Uiteindelijk was het Amazon Prime Video dat er wel toekomst in zag. ‘Ga maar doen’, zeiden ze daar.”

Hoezo Amazon Prime Video?

Michiel: “Ik was al met Amazon Prime Video in onderhandeling over Jiksefet. De oude afleveringen zijn daar inmiddels te zien. Ik vroeg ze of ik ook vijf nieuwe programma’s mocht maken. Zij zeiden meteen: ‘waarom maak je er niet zes?’. Mooier krijg je het toch niet? Het was echt ongelofelijk leuk om te maken. We hebben echt geboft dat het kon.”

Trecx Michiel Romeyn
Michiel Romeyn is maker en hoofdrolspeler in Trecx. (Afbeelding Amazon Prime Video)

Was je bang voor het ‘Swiebertje-effect’? Dat mensen jou alleen kennen van Jiskefet en alles daarmee gaan vergelijken?  

Michiel: “Ik ben als het ware een muzikant die inzetbaar is bij een ander concert. Ik speel mee met ABBA, Jan Smit en The Rolling Stones. Het is een klein land, dus het is ook niet zo raar. Jiskefet is 16 jaar oud en iedereen kent het. Ik word nu nog steeds een paar keer per dag op straat aangesproken vanwege Jiskefet. Stiekem vind ik dat wel leuk.”

https://www.manners.nl/amazon-prime-video-originals/

Waarom is Trecx nodig? Is het echt anders? 

Michiel: “Er is behoefte aan het feit dat er weer iets echt gemaakt wordt voor televisie. Niet om badinerend te doen over andere komische programma’s, maar het zijn tegenwoordig allemaal geleende formats, en die cabaretiers kennen we nu ook wel. Grappen op televisie zijn een soort invuloefening geworden. Het is fijn om een club mensen te vinden die echt iets nieuws wil maken. Dat is voor mij de grootste drijfveer om dit te doen. Zie het als werktheater met een vleugje improvisatie.”

In de serie zien we grote namen als Arjan Ederveen, Ruben van de Meer en Herman Koch. Hoe is het om met deze grote namen te werken? 

Max: “De ene scène was uitgekiend en de ander veel losser. Ik moest zaken dus echt bij de acteurs leggen. Dat kwam gelukkig allemaal goed, alleen van tevoren lig je daar echt wakker van. Je hoopt dat alles goed gaat. Toen ik op de lagere school zat, keek ik naar Jiskefet en Theo en Thea. Om dan tussen die namen te staan voelt heel onwerkelijk, maar wel heel leuk.”

Wat betekent de naam Trecx eigenlijk?

Max: “De naam is net zoals de serie innovatief. Het is de associatie met het Engelse tracks, maar ook met T-rex.” Michiel: “Ik wilde iets met ex, dat vind ik altijd wel mooi klinken zoals bijvoorbeeld triplex. Je had vroeger in Amsterdam ook de Tilex Bar, dat vond ik ook zo’n mooie naam. Een track van een plaat. Ik heb ook een mooi logo gemaakt. Ik heb een walvis getekend op een catamaran op een vin. Zo’n speedtrack die je ook hebt op surfplanken. Dat heet ook een track.”

Trecx is sinds 1 maart te zien op Amazon Prime Video. De dienst kost 2,99 euro per maand. Meer informatie vind je hier.

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.