Van stagiair tot CEO van fonQ: het zakelijke sprookje van Jeremiah Albinus
In 2007 begon Jeremiah Albinus als stagiair bij online woonwinkel fonQ en in 13 jaar tijd wist hij zich binnen het bedrijf op te werken tot CEO. Een zakelijk sprookje, noemt De Telegraaf het treffend. Zeker omdat het bedrijf onder zijn leiding voor het eerst in zeven jaar weer winstgevend is.
Stagiairs willen vaak bij grote gevestigde namen stage lopen, maar het kan net zo waardevol zijn om bij een startup aan de slag te gaan. Bij een bedrijf in de startfase kun je veel leren, maar ook gemakkelijker verantwoordelijkheden naar je toe trekken. Jeremiah Albinus is hier een goed voorbeeld van.
Van stagiair tot succesvolle CEO
Na zijn stage in 2007 werd Jeremiah Albinus al snel online marketing manager. Ook speelde hij sinds de startup-fase van het bedrijf een leidende rol in de strategie van de onderneming, het merk en de ontwikkeling van het marketing- en technologieplatform.
In 2015 trad hij toe tot de directie en op 1 mei 2020 werd hij benoemd als CEO van fonQ. Nu, een jaar later, kan hij met trots delen dat het bedrijf voor het eerst in zeven jaar groene cijfers kan presenteren.
“De afgelopen jaren waren we goed op weg om winstgevend te worden”, vertelt hij tegen De Telegraaf. “Nu is de laatste stap gezet.” Dat is niet het enige succes dat Jeremiah Albinus heeft geboekt. Door de Shopping Awards is fonQ ook uitgeroepen tot Beste Webwinkel van 2021.
Zoals veel andere online winkels kon ook fonQ profiteren van de sluiting van de fysieke (woon)winkels tijdens de coronacrisis. En tot grote frustratie van alle thuiswerkers bleek klussen de nieuwe hobby van zo’n beetje heel Nederland. Hierdoor werd er ook meer uitgegeven aan meubels en andere woonaccessoires.
Behoorlijke winst voor fonQ
Hierdoor behaalde fonQ een omzet van 103 miljoen euro vorig jaar, door in totaal 1,7 miljoen producten te verkopen. Hoeveel winst er precies is gemaakt, kan Jeremiah Albinus nog niet zeggen, omdat het boekjaar eind maart pas is geëindigd en de accountant hier nog mee bezig is. Maar dat er winst is gemaakt, is zeker. Volgens de CEO gaat het zelfs om een ‘behoorlijke’ winst.
Nu de winkels weer opengaan, is het afwachten of het in 2021 en de jaren die volgen weer lukt om winstgevend te zijn. Dat is best spannend, maar de CEO denkt wel dat veel mensen het gemak van online hebben ontdekt. “Er is veel aanbod, mensen kunnen snel een keuze maken en het product wordt thuis afgeleverd”, aldus de voormalige stagiar.