Dit rijke land moedigt jongeren juist aan om méér alcohol te drinken
Dat hun onderdanen te veel alcohol drinken, daar zijn de meeste regeringen het wel over eens. Behalve eentje. In Japan worden jongeren juist aangemoedigd om méér alcohol te drinken.
De meeste regeringen nemen tegenwoordig maatregelen om ervoor te zorgen dat hun bevolking zich niet constant loopt te bezatten. Zo werden in Nederland onder bewind van enkele brave christelijke ministers de alcoholische aanbiedingen in de supermarkt aan banden gelegd. Geholpen heeft dit overigens niet.
Eén regering is het hier niet mee eens. De Japanse overheid stimuléérde de afgelopen jaren juist het alcoholgebruik onder de bevolking. Hielp dit dan wél?
Japanse Belastingdienst stimuleert alcoholgebruik onder jongeren
In de nasleep van de corona-crisis bleken de Japanners hun leefstijl drastisch te hebben gewijzigd. Ze dronken plots veel minder alcohol dan voorheen. Goed nieuws zou je zeggen, maar niet volgens de Japanse Belastingdienst. Zij zagen de inkomsten uit accijnzen schrikbarend hard dalen.
Er werd maar liefst 20 procent minder bier gedronken dan vóór Corona. Waar alcoholconsumptie in 1980 nog goed was voor 5 procent van de totale belastinginkomsten van Japan, was dit aan het begin van het huidige decennium nog maar 1,7 procent.
Ideeënbox geopend: hoe krijgen we de jeugd weer aan het bier?
De Japanse Belastingdienst lanceerde daarom in 2022 een campagne genaamd Sake Viva. Hierin kon iedereen een suggestie of idee pitchen om de Japanse jongeren weer aan het drinken te krijgen.
Eén van de ideeën die hieruit voortvloeide was om Virtual Reality-bartenders in te zetten, gebaseerd op bekende acteurs en actrices.
Dit past bij de Japanse trend voor influencers en andere hippe types om hun geld te verdienen door in speciale clubs achter de bar te staan. Bezoekers betalen grof geld om bediend te worden door een knappe bartender − vooral oude mannen door (te) jonge Japanse meisjes − én om een gesprekje met ze te voeren.
Wie ooit nog eens in Tokio komt, zal zien dat op elke straathoek van Shibuya en Shinjuku door kroegen wordt geadverteerd met de aantrekkelijke bartenders die bij hen de drankjes inschenken. Rare jongens, die Japanners.
En, werkt het?
Als we de laatste cijfers van het Japanse alcohol bestuderen, zien we dat het alcoholgebruik sinds 2022 alleen maar verder is gedaald: van 8,23 miljard liter aan alcoholhoudende dranken in 2022 naar 8,21 miljard liter in 2023.
Recentelijk is de Sake Viva-campagne getermineerd door het ministerie van Volksgezondheid. Zelfs de Japanners vinden het anno 2024 niet kies meer om de jeugd aan te zetten tot alcoholgebruik. Eén kopje sake van 180 milliliter of één halve liter bier per dag, is nu het officiële advies.
Toevallig is dit precies de hoeveelheid alcohol die een niet te onderschatten positief effect heeft: het maakt ons knapper.
De moraal van dit verhaal: overheidscampagnes zijn nooit effectief. Zelfs niet als ze ons meer alcohol willen laten drinken.