Nieuwe James Bond-film in problemen: ‘Sponsors eisen aanpassingen’
Daniel Craig komt maar niet van de James Bond-rol af. Het was de bedoeling dat hij april vorig jaar afscheid zou nemen van de franchise, met de release van No Time to Die. Bookmakers stonden al in de startblokken om zijn opvolger te onthullen.
Ondertussen zijn we bijna een jaar verder, en is No Time to Die nog steeds niet uitgebracht. Ondanks pogingen van Netflix en Apple om daar verandering in te brengen. Sterker nog, de film komt pas anderhalf jaar later uit dan gepland: in oktober 2021.
No Time to die is over de datum
Op Twitter grapte men al dat MGM ondertussen op zoek kan gaan naar de opvolger van de opvolger van Daniel Craig. De nieuwe Bond-acteur die klaar staat in de coulissen wordt er immers natuurlijk ook niet jonger op.
Dat geldt niet alleen voor de nieuwe James Bond. Ook No Time to Die is aan het verouderen. Nu zul je denken: “Wat boeit het dat de film eigenlijk anderhalf jaar oud is?” Voor de kijker misschien niet, maar in commercieel opzicht is het rampzalig.
Product placement: big business
Een belangrijke inkomstenbron voor filmstudio’s is product placement. Je kent het wel: Iron Man die rondrijdt in een Audi, je favoriete actieheld die een Samsung gebruikt, Frank in House of Cards die Killzone speelt op zijn Playstation Vita.
Dergelijke momenten zijn big business. Bedrijven laten maar al te graag aan een gegarandeerd miljoenenpubliek hun nieuwste speeltjes zien. Met de nadruk op ‘nieuwste’. Klein probleem: tegen de tijd dat No Time to Die uitkomt hebben de sponsors in kwestie alweer nieuwe producten op de markt uitgebracht en zijn de gesponsorde producten achterhaald.
James Bond’s gadgets
Dat geldt ook voor de gadgets die Q uitdeelt aan Bond in No Time to Die. De sponsors van de film willen volgens bronnen dat de producenten de film aan gaan passen. “De details rondom de gadgets en andere gesponsorde producten worden allemaal geheim gehouden, maar iedereen weet dat James Bond altijd de nieuwste spullen bij zich heeft,” aldus een insider.
Naar verluidt levert Nokia de smartphones in de film, draagt Bond een Omega-horloge en verzorgt Adidas het schoeisel van verschillende personages. Een miljoenen-business die een deel van de productiekosten compenseert.
Sponsors eisen aanpassingen
“Het probleem is dat sommige van die producten de allernieuwste modellen waren toen ze begonnen met filmen. Maar tegen de tijd dat de film uitkomt, zal het lijken alsof Daniel Craig en alle andere castleden producten gebruiken die al eeuwen uit zijn. Dat is nou niet echt de bedoeling van deze deals. De grote technologiebedrijven willen dat de sterren alle nieuwe, aankomende producten gebruiken om ze te promoten en aan fans te verkopen.”
Volgens de insider betekent het “dat sommige scènes zeer zorgvuldig moeten worden bewerkt.” Sterker nog, delen van de film zullen waarschijnlijk zelfs opnieuw gefilmd moeten worden. Nu zijn re-shoots heel normaal in Hollywood, maar MGM zit al in de financiële problemen en No Time to Die kost elke maand dat de film niet uitkomt een miljoen aan rente.
Aan de andere kant: een te vroege bioscooprelease is ook funest. Ondertussen staat James Bond in de etalage: komt iemand MGM redden?