Externe bijdrage
Externe bijdrage Auto's & Motoren 16 mei 2024
Leestijd: 4 minuten

Is een auto nog te betalen? Alle kosten op een rijtje! 

Iedereen die een rijbewijs heeft kan zich ongetwijfeld het gevoel nog herinneren toen het roze papiertje in ontvangst genomen kon worden. Dit was de weg – letterlijk – naar vrijheid. Tot de dag van vandaag is vrijheid voor veel mensen nog steeds het gevoel waar een auto voor staat. Met een eigen auto kun je gaan en staan waar je wilt, ook wanneer het geen noodzaak is om er één te hebben. Toch wordt het hebben én houden van een auto steeds duurder. De vaste lasten lopen op en de aanschafwaarde van auto’s wordt ook steeds hoger. Dus is het nog aan te raden, die eigen auto voor de deur? Wij zochten het uit.  

De vaste lasten met een auto

Wanneer we kijken naar de kosten wat bijvoorbeeld Becam schetst omtrent het hebben van een auto komen we al snel uit bij de autoverzekering. Deze is in Nederland verplicht, met een minimale dekking voor de wettelijke aansprakelijkheid. Deze verzekering zorgt ervoor dat jij gedekt bent voor schade die je toebrengt aan een ander, niet alleen voor jezelf maar ook voor anderen een fijn idee. Denk je wel even een ritje te kunnen maken zonder verzekering? Dat is zeker niet aan te raden, zowel de politie als de RDW controleren hierop inclusief hoge boetes mocht het niet in orde zijn. Maar ook bij schade heb je grote problemen wanneer je dit niet gefikst hebt.

Ben je zuinig op je auto? Dan zijn er zwaardere dekkingen mogelijk zoals een beperkt casco of een allrisk verzekering. Het ligt aan je eigen spaargeld en de status van de auto wat jouw voorkeur heeft qua verzekering. Op welke kosten je qua premie voor een WA-verzekering uitkomt, hangt af van verschillende aspecten. Bepalend voor de premie is bijvoorbeeld het type auto, de schadevrije jaren, het aantal kilometers wat je gemiddeld rijdt, de tijd dat je een rijbewijs hebt, je leeftijd én ook de regio waar je woont. Waar dit gemiddeld op uitkomt? Voor een middenklasse auto is dat €73,- en voor een compacte variant ongeveer €58,50. 

Iets wat de afgelopen jaren ook in rap tempo is gestegen, is de gemiddelde prijs van de te betalen wegenbelasting. Ook hier zijn weer vele facetten die een rol spelen om tot een totaalbedrag te komen. Van het gewicht van de auto tot het type brandstof waarop het rijdt. En ook hier speelt je woonplaats (of eigenlijk je provincie) een rol bij. Gemiddeld betaal je hier bij een middenklasser €63,- en bij een compacte klasse €39,- 

Variabele kosten  

Naast de vaste lasten zijn er ook nog variabele kosten waarvan het lastig te voorspellen is hoeveel die precies gaan worden. Sommige kosten zie je aankomen, zoals een grote of kleine beurt. Maar pech en ongevallen die voor eigen rekening komen, dat is een ander verhaal. Het is allereerst altijd wel sterk aan te raden periodiek onderhoud te laten doen. Dit kan de incidentele kosten verlagen. Maar reserveer ook altijd een bedrag om deze variabele kosten op te vangen. Gemiddeld moet je hierbij uitgaan van €51,- bij een compacte klasse en €67,- bij een middenklasse auto. Naast kosten voor onderhoud is het ook goed kosten voor afschrijving te reserveren. Hoeveel dit is? Per maand €41,- reserveren voor een compacte klasse en €55,50 bij een middenklasse is voldoende.  

Sommige mensen zien dit ook als onderhoud, maar een APK is wel iets anders. Dit is namelijk vanuit de overheid verplicht en kan ook de nodige kosten met zich meebrengen. Daarbij gaat het om de noodzakelijke reparaties om de weg weer op te mogen.

Ten slotte de brandstof, de accijnzen hierop worden ook alsmaar hoger. Een liter benzine tanken kost (meestal) minder dan een liter diesel, maar nog steeds loopt dit snel op. Bij een diesel auto betaal je dan wel weer meer wegenbelasting, dus deze rekensom zul je zelf moeten maken. Elektrisch rijden wordt steeds populairder, per maand is elektrisch rijden voordeliger door verschillende fiscale voordelen. Maar of deze blijven is nog maar de vraag. Gemiddelde kosten wat betreft brandstof? Dit is een ruwe schatting maar houd rekening met €123,- voor een kleine middenklasse en €90,- voor een compacte klasse auto.  

Kortom, een auto hebben is een vorm van vrijheid maar óók een zekerheid van hoge vaste lasten en kosten. Wanneer je wel de zekerheid wilt van een auto maar niet de onvoorspelbaarheid van kosten dan kan een auto private leasen ook een goed idee zijn. Dit wordt voor particulieren ook steeds aantrekkelijker en de onverwachte kosten zijn hierbij verdwenen. Altijd tegen hetzelfde tarief onderweg zonder een hoge investering vooraf, voor sommigen een ideale situatie. Kijk wat het beste bij jou past!

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.