Investeren in kunst met Willem Baars: “Ik heb mensen miljonair gemaakt”
Investeren in kunst klinkt als iets ouderwets en enkel weggelegd voor musea, overheden en rijke kooplieden uit de Gouden Eeuw. Maar kunst is vandaag de dag nog steeds een populaire belegging. Manners Magazine gaat in gesprek met kunstkenner, investeerder en galeriehouder Willem Baars.
Met toenemende inflatie en dalende of zelfs negatieve rente, neemt de populariteit van beleggen toe. In deze rubriek gaan we in gesprek met beleggers en investeerders die zelf hun brood verdienen in de beleggingswereld. Dit artikel mag niet worden beschouwd als financieel advies. Wil je gaan beleggen? Dan is het belangrijk dat je jezelf eerst deze vier vragen stelt.
Drie vormen van fysieke kunst
Er zijn grofweg drie vormen van fysieke kunst: fotografie, schilderkunst en beeldhouwkunst. “Fotografie is een hoax. Het is een bedachte markt. (..) Voor de digitale fotografie was het een autonome vorm van kunst. Sinds digitale fotografie er is, en we allemaal camera’s bij ons dragen die beter zijn dan kunstfotografen vroeger hadden, is dit veranderd. Wij kunnen allemaal een shot maken dat interessant is. Het is volkskunst geworden”, zegt Willem.
“Als je een foto koopt in een galerie, is de kans dat je ooit nog een deel van je geïnvesteerde geld terugkrijg heel erg klein. Bij schilderijen is deze kans groter”, aldus de galeriehouder. Met de aan- en verkoop van schilderijen wordt veel geld verdiend. “Ik heb mensen miljonair gemaakt. (..) Ik heb kunstwerken voor mensen gekocht voor 1.500 gulden, de werken waren later 6 miljoen euro waard”, zegt Willem die – zelfs als kenner – niet altijd dit soort prijsstijgingen ziet aankomen: “Anders had ik wel meer werken van deze kunstenaar gekocht.”
Succesvol investeren in kunst
Maar hoe kan je succesvol investeren in kunst? “Allereerst moet je kunst echt leuk vinden. De waarde van kunst is niet gebaseerd op feiten. Als je zelf niet veel af weet van kunst, heb je een goede adviseur nodig”, aldus Willem. Naast kennis heb je ook een flink budget nodig, als je investeert om rendement te maken. “Als je een collectie wil gaan opbouwen, dan is 100.000 euro per jaar nog aan de lage kant. (..) Kunst is elitair”, zegt Willem.
Geen absurde rendementen
Hoewel flinke prijsstijgingen voorkomen, hoef je volgens de galeriehouder geen absurde rendementen te verwachten. “Ik sprak laatst een vrouw die kocht in 2002 een Andy Warhol zeefdruk voor 2.500 euro. Ik kon haar 20 jaar later hier het driedubbele voor geven. Als je in aandelen of andere beleggingen geïnvesteerd had, had je meer rendement gemaakt. Al heeft ze wel van een mooi kunstwerk kunnen genieten”, zegt Willem die hieraan toevoegt dat investeren in kunst altijd voor de lange termijn is.
“Als je in bekende namen investeert en dit doe je goed en met beleid, dan loop je niet veel risico. Als de markt zakt, zullen bekende werken het mist hard in waarde dalen”, aldus Willem.
Beginnen met investeren
Stel: je hebt een flink vermogen, wil geen extreme rendementen maken en bent bereid een deel van je geld in kunst te investeren. Waar moet je beginnen? Je kunt kunstwerken kopen op een veiling of bij galerieën. “Door laagdrempelige veilingen, is de markt relatief toegankelijk geworden”, zegt Willem.
Heb je een kunstwerk gevonden waarin je wil investeren, dan treedt zich een gevaar op. Er bestaat een kans dat je een vervalst kunstwerk koopt. Een fout die echte kenners volgens Willem niet maken. “Er wordt heel veel vals werk op kleine veilingen aangeboden. Maar goede veilingen en goede handelaren, bieden geen vals werk aan. Als je hier al de fout in gaat, dan moet je überhaupt wegblijven.”
Verkoop kan lastig zijn
Naast aankoop is voor iedere investering verkoop ook erg belangrijk. “Een oud Joods gezegde uit Amsterdam luidt: ‘Het makkelijkste is een schilderij kopen, het moeilijkste is een schilderij verkopen’”, stelt Willem.
“Kunstwerken van grote namen zijn het makkelijkst van de hand te doen. Als je iets heel specifieks koopt, is dit natuurlijk lastiger te verkopen”, zegt Willem. Je kunt je kunstwerk aanbieden op een veiling of ermee naar een galerie.
Prijzen zijn nu erg hoog
“De prijzen zijn nu van ongekend niveau. Ik denk dat er wel een keer een correctie gaat komen. Maar het feit dat er zoveel meer mensen kunst kopen en verzamelen, zegt dat die markt niet zo heel snel zal instorten omdat er veel schouders zijn die de markt dragen”, denkt Willem.
“Kunst uit de jaren 60 is nu erg populair, maar daardoor ook erg duur geworden. Werken uit de jaren 70 en 80 keken we altijd een beetje overheen, maar er komen nu interessante werken bovendrijven”, zegt Willem.
Hoewel je de kunstwerken op een veilige plek moet bewaren, waar het niet kan beschadigen. Vindt Willem het belangrijk dat mensen ook van de kunst genieten. “Het is zoveel meer dan een investering.”