Noah Korevaar
Noah Korevaar Human Interest 1 jul 2021
Leestijd: 2 minuten

Van erotiek naar chic: Instagram gaat OnlyFans achterna

OnlyFans bestaat al sinds 2016, maar het platform werd pas echt bekend tijdens de pandemie. Waar voor de pandemie nog 20 miljoen actieve gebruikers op OnlyFans zaten, zijn dat er nu maar liefst 120 miljoen. Instagram kan dat echter in gevaar gaan brengen.

OnlyFans is Big business, dus.

OnlyFans: lucratieve erotiek?

Het bedrijf pikt een flink graantje mee van het geld dat gebruikers opleveren, door twintig procent commissie op elke transactie op te eisen. Gezien het hele idee achter OnlyFans betalen voor content is, hebben we het over gigantische bedragen. Honderden miljoenen winst.

Naar verluidt wil eigenaar Leonid Radvinsky zelfs naar de beurs gaan. Daarvoor zal OnlyFans volgens insiders wel eerst willen werken aan zijn imago. In principe kun je er ook gewoon schilderijen op tonen of je kookkunsten delen, maar voor het grote publiek staat OnlyFans nou eenmaal gelijk aan erotiek.

Facebook en Instagram ruiken bloed

Wat dat betreft is het imago van Instagram iets familievriendelijker. Een vrouwentepel is daar al uit den boze. Juist daardoor is een aankomende move van Facebook zo interessant.

Instagram werkt namelijk aan Exclusive Stories. Dat zijn, zoals de naam al doet vermoeden, stories die alleen zichtbaar zijn voor volgers die ervoor betalen. De nieuwe functionaliteit werd in de code van de app gespot door de ontwikkelaar Alessandro Paluzzi.

Daarmee richt Instagram en daarmee Facebook direct zijn pijlen op zowel Twitter, dat sinds een tijdje Super Follow heeft, en OnlyFans. Maar dan zonder erotisch tintje en het bijbehorende lastige imago.

Mexicaanse Helga van Leur laat het kwik stijgen op OnlyFans

Exclusive Stories (Afbeelding: Alessandro Paluzzi)

Brandsafe

Voor elke creator buiten de erotische industrie zal het interessanter zijn om een publiek op te bouwen in een omgeving waar adverteerders zich veilig wanen. Brandsafe dus.

Dan kun je als influencer zowel geld binnen harken van grote adverteerders als van je meest fervente volgers. Dubbel innen.

De aankomende feature is onderdeel van een bredere trend binnen Facebook. Met onder andere merchandise wil het bedrijf ervoor zorgen dat zijn creators meer inkomstenbronnen krijgen en dus op zijn platforms blijven. Of het nou Instagram of Facebook zelf is.

Dag gratis content

De tijd dat online alles gratis was, lijkt langzaam tot een einde te komen. Steeds meer consumenten zijn bereid om te betalen voor content. Of het nou een krant of dus een dansende influencer is.

Nu begint de strijd tussen de sociale media: waar bieden creators het liefst hun content aan? OnlyFans wordt op dit moment slapend rijk, maar Instagram staat hand in hand met adverteerders in hun nek te hijgen.

Larsa Pippen entert OnlyFans en de timing is opmerkelijk

Paluzzi

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.