Noah Korevaar
Noah Korevaar Films & Series 9 apr 2021
Leestijd: 2 minuten

Hollywood tackelt dierenproeven met shockerende korte film

Maak kennis met Ralph, de ster van een door een imposante cast geproduceerde korte film met een belangrijke boodschap.

Taika Waititi, Zac Efron, Ricky Gervais, Olivia Munn, Pom Klementieff, Dune-regisseur Denis Villeneuve: het is een sterrenlijst waar menig Hollywood-studio miljoenen voor over zou hebben. Met een dergelijk rijtje namen is de promotie van een nieuwe blockbuster een eitje.

Korte film met sterrencast

Toch is die sterrencast betrokken bij een gratis korte film, die je op YouTube kunt bewonderen. Niet zonder reden: ze werkten namelijk allemaal voor niks mee aan Save Ralph, een korte film die in samenwerking met het Humane Society International is geproduceerd.

Onder andere Marvel-sterren Taika Waititi (Thor: Ragnarok) en Pom Klementieff (Guardians of the Galaxy) leenden hun stemmen aan het bijzondere project.

Regisseur Spencer Susser regisseerde en schreef de korte stop-motion-film over een konijn die als tester in een labaratorium werkt. In documentaire-stijl ontdekken we dat Ralph blind is in zijn rechter oog, halfdoof is en brandwonden op zijn rug heeft.

Duidelijke boodschap

De boodschap achter Save Ralph is dan ook duidelijk: het testen van cosmetica op dieren moet stoppen. Of, zoals Waititi de film aankondigt: “Als je er niet naar kijkt en er niet van houdt, dan haat je dieren, en kunnen we geen vrienden meer zijn.” Heldere boodschap.

Ook Blade Runner 2049-regisseur Denis Villeneuve nam het project bloedserieus: “Toen mij gevraagd werd of ik mee wilde werken, twijfelde ik geen seconde. Deze dieren worden gemarteld. Dit gebeurt echt. Het is tijd dat iedereen erachter komt dat dit gebeurt zodat we samen voor verandering kunnen zorgen!”

Behapbaar

De korte film is in ieder geval enorm effectief. De op het eerste gezicht schattige vormgeving zorgt ervoor dat je haast een korte kinderfilm verwacht. Dat maakt de daadwerkelijke boodschap des te krachtiger. Met vier minuten is de stop-motion-film hartstikke behapbaar, dus we raden je vooral aan het geheel hieronder te checken.

De makers lijken in ieder geval hun doel te bereiken. Mede dankzij de social media-power van de betrokken sterren is de video in enkele dagen al meer dan 160.000 keer bekeken.

De nieuwe auto van miljardair Kim Kardashian is verrassend betaalbaar

Schrijf je in voor Manners Weekly!

Elke vrijdag echte verhalen regelrecht in je mailbox.