Miljonair met YouTube-filmpjes, hoe haalbaar is dat eigenlijk?
Youtube, we kijken er allemaal wel eens een filmpje op. Vaak zonder te beseffen wat voor financiële goudmijn het is voor een aantal YouTubers, met Enzo Knol. Mocht je op deze manier miljonair willen worden, wellicht heb je wat aan deze cijfers.
Je las al eens hoeveel je op Instagram verdient met 1 miljoen views. Spoiler: een stuk minder dan op YouTube. Een rekenvoorbeeld met de duizelingwekkende cijfers van Enzo Knol in dit artikel geeft enig perspectief.
YouTube-sterren zijn de nieuwe popidolen
Het aantal volgers dat de verschillende Youtubers hebben opgebouwd verraadt het al. Die lopen in de miljoenen. Zelf zijn wij een aantal keer op de Dutch Youtube Gattering geweest, waar fans hun favoriete Youtuber kunnen ontmoeten. Hier hebben we gezien wat een gekte er is ontstaan rond de verschillende Youtubers. Flauwvallende en schreeuwende fans bij het zien van hun favoriete YouTuber, ongekend.
Nieuwe economie en nieuwe miljonairs
Met de opkomst van Youtube is tegelijkertijd een heel nieuwe economie en businessmodel ontstaan. YouTubers als Enzo Knol kunnen via reclamespotjes in hun video’s en overige samenwerkingen flinke bedragen verdienen. Logisch ook, met zoveel volgers en bijbehorende views. Vooral de specifieke doelgroepen (en mogelijkheden voor targeting) van de verschillende kanalen zijn interessant voor adverteerders.
De tientallen miljoenen die de grootste kanalen ter wereld zoals MrBeast jaarlijks innen, komen de Nederlandse kanalen niet aan. Maar na wat onderzoek bij onze ingewijden en bekende Nederlandse YouTube-gamers zien we dat de Nederlandse toppers toch ook al zo’n 1,5 tot 7 euro per 1.000 views ontvangen.
Enzo Knol en zijn 3,5 miljard views
Even snel gerekend heeft het kanaal van Enzo Knol met 3,5 miljard totale views hem dan toch al een bedrag opgeleverd van zo’n 5 tot 21 miljoen euro. Dit is een grove berekening, zelf laat hij zich niet uit over zijn inkomsten. Het is in ieder geval genoeg om zijn vrienden mee op vakantie te nemen.
Enzo Knol was een pionier onder Nederlandse YouTubers, maar inmiddels is het een economie op zich. Hieronder zie je de 25 grootste Nederlandstalige YouTube-kanalen.
Top 25 Nederlandstalige YouTube-kanalen
Er zijn ook Nederlanders, zoals Kwebbelkop, die de wereld veroveren met een Engelstalig YouTube-kanaal. Hieronder zie je de top 25 Nederlandstalige kanalen en het aantal volgers in 2024. Enzo Knol staat nog altijd bovenaan wat betreft personen, maar dit jaar is hij ingehaald door Disney NL als grootste Nederlandse kanaal.
1. Disney NL – 3,7 miljoen volgers
2. Enzo Knol – 2,9 miljoen volgers
3. StukTV – 2,6 miljoen volgers
4. Dylanhaegens – 2 miljoen volgers
5. TopNotch – 1,8 miljoen volgers
6. 5 Minuten Knutselen – 1,7 miljoen volgers
7. MeisjeDjamila – 1,6 miljoen volgers
8. Disney Channel NL – 1,5 miljoen volgers
9. Masha en de Beer – 1,4 miljoen volgers
10. Cartoonito Benelux – 1,4 miljoen volgers
11. Milan Knol – 1,4 miljoen volgers
12. Gio – 1,4 miljoen volgers
13. Kalvijn – 1,4 miljoen volgers
14. GameMeneer – 1,2 miljoen volgers
15. Touzani TV – 1,2 miljoen volgers
16. Drugslab – 1,2 miljoen volgers
17. 101Barz – 1,1 miljoen volgers
18. Dutchtuber – 1,1 miljoen volgers
19. Don de Jong – 1,1 miljoen volgers
20. Dutchtuber2 – 1,1 miljoen volgers
21. Hanwe – 1,1 miljoen volgers
22. Furtjuh – 1,1 miljoen volgers
23. AFC Ajax – 1,1 miljoen volgers
24. Gewoon Thomas – 1 miljoen volgers
25. Nickelodeon Nederlands – 994.000 miljoen volgers
Miljonairs wagenparken
Ook aan de auto’s van een aantal van deze sterren af te zien moet onze schatting ook wel aardig kloppen. Zo rijdt Enzo Knol in een Lamborghini Urus, Gio in een Ferrari 458 en Giel van StukTV heeft net een nieuwe Range Rover Sport.
Verder zien we dat GameMeneer (ook 1,1 miljoen abonnees) zijn BMW M4 heeft ingeruild voor een iets meer bescheiden Range Rover Evoque. Geen misselijke auto’s allemaal.
Niet voor iedereen
Zo kunnen we zien dat de top van YouTube-Nederland lekker boert, maar je bent niet zomaar de nieuwe Enzo Knol. Alleen om een modaal inkomen te vergaren heb je al 1 tot 2 miljoen views per maand nodig. En dat is makkelijker gezegd dan gedaan als beginner zonder studio, goede camera en personeel.