Hoe om te gaan met een collega met een laag EQ
Emotionele intelligentie is belangrijk om goed te presteren op je werk. Het EQ is minder objectief meetbaar dan het IQ, maar je zult zelden iemand in een hoge functie vinden met een laag EQ. Werken met mensen met een lage emotionele intelligentie kan lastig zijn. In dit artikel geven wij tips over het specifiek omgaan met enkele kenmerken van iemand met een laag EQ.
Omgaan met een stressgevoelige collega
Een veelvoorkomende eigenschap van mensen met een lage emotionele intelligentie is hun onvermogen om met stress om te gaan. Omdat zij van nature moeite hebben om hun emoties op de juiste manier te uiten, kunnen zij (op wellicht voor jou vreemde momenten) in de stress schieten. Hun stressgevoeligheid ondermijnt hun effectiviteit, maar dat betekent niét dat zij een taak niet aankunnen. Geduld is een belangrijke eigenschap.
Je zult een stressgevoelige collega op zijn/haar gemakt moeten stellen door een kalmerende houding aan te nemen. Zet je deze persoon (nog meer) onder druk, dan zal het alleen maar erger worden. Gun stressgevoelige personen wat tijd en help hen in hun comfort zone te komen. Vanuit daar kun je weer samen gas geven.
Omgaan met een collega die zich moeilijk kan uiten
Iedereen kent wel het voorbeeld van die collega die onder de oppervlakte zeer intelligent blijkt. Deze persoon zit vol met goede ideeën en kan een grote waarde hebben, maar zal nooit het voortouw nemen omdat hij of zij het vermogen mist om ideeën concreet te verwoorden. Dat je de ideeën niet direct ziet, betekent niet dat ze er niet zijn. Jij als emotioneel intelligent persoon kunt iemand helpen het beste uit zichzelf te halen.
Bij collega’s die moeite hebben om henzelf te uiten, kun je het beste veelvuldig vragen. Je moet voor jouw gevoel wellicht de informatie uit hen trekken, maar dat is dan ook precies wat je dient te doen voor het beste resultaat. Doe je dit niet, dan gaat wellicht waardevolle informatie of een goed idee verloren. Geef zo’n collega niet zomaar het woord, maar vraag gericht naar concrete antwoorden en stuur bij voor een optimaal resultaat.
Omgaan met een collega die zich snel aangevallen voelt
Mensen met een hoge emotionele intelligentie zijn doorgaans goed in relativeren. Dit stelt hen in staat om de juiste waarde aan kritiek toe te wijzen en te weten dat zij niet alles persoonlijk moeten nemen. Mensen met een lage emotionele intelligentie kunnen de neiging hebben om direct in de verdediging te schieten of kritiek persoonlijk aan te trekken. Als jij weet dat jij te maken hebt met zo’n persoon, dan kun jij jouw aanpak aanpassen voor een sneller (en vooral vlekkelozer) resultaat.
Een boodschap of kritiek richting een collega die zich snel aangevallen voelt, moet voorzichtig worden gebracht. Het is vooral belangrijk om een positief kader te schetsen. Louter (in hun ogen) negatieve feedback droppen, zal vaak direct leiden tot heftige weerstand. Een effectieve aanpak is de ‘positieve sandwich’. Wees positief in je aanloop: leg uit waarom je iets gaat vertellen. Bereid hen voor op de boodschap en sluit, wanneer de kern is aangeboord, op een positieve manier af. Kleine nuances kunnen het verschil maken: niet ‘als je dit doet, dan presteer je beter’, maar: ‘als je dit doet, dan presteer je nóg beter dan je nu al doet.’
Het zal voor jezelf wellicht een beetje overdreven of aanstellerig aanvoelen, maar soms heiligt het doel de middelen.
Omgaan met een impulsieve collega
Een veelvoorkomend kenmerk van mensen met een beperkt EQ is dat zij impulsief handelen. Dit vloeit voort uit het feit dat veel emotioneel minder onderlegde mensen moeite hebben met het creëren van referentiekaders en het toetsen van ideeën. Een goed idee is een goed idee en dat moet uitgevoerd worden.
Voor een collega als deze kun jij een rustpunt zijn. Bevragen is hierbij het sleutelwoord. Misschien voelt dit voor jou kinderachtig (wees dan ook niet te belerend), maar jouw perspectief op de zaak kan hen enorm helpen. Jij kunt hen de houvast geven die zij zelf niet hebben en uiteindelijk zullen zij jou hier dankbaar voor zijn. Neem een impulsieve collega mee in jouw gedachtengang en loop samen langs enkele checkpoints. Zo help je deze collega zijn initiële idee te valideren of bij te stellen.
Omgaan met een collega die niet overweg kan met tegenslagen
Een hoog IQ in combinatie met een laag EQ kan verschrikkelijk lastig zijn. Bij veel mensen komt dit tot uiting in hoe zij omgaan met tegenslagen. Iemand die wéét dat hij behoort te presteren, maar een keer achterblijft bij de verwachtingen, kan hier ontzettend lang last van hebben als zij niet gezegend zijn met een hoog EQ.
Zie deze collega niet als een aansteller. Als jij beschikt over een hoger EQ dan hij of zij, dan ben jij veel eenvoudiger in staat om tegenslagen te relativeren of te accepteren. Deze collega is echter gebaat bij een schouderklopje of bemoedigende woorden. Dit zijn namelijk de mensen die vaak onterecht lijden aan een gebrek aan zelfvertrouwen en dat kan vaak te maken hebben met het feit dat zij niet om kunnen gaan met hun eigen falen. Een extra dosis positiviteit en hulp met context doen wonderen.
Omgaan met een collega die altijd kwaad is
Iedereen vreest ‘m (of ontloopt deze persoon het liefst): die collega die bij het minste of het geringste uit zijn vel springt, ontevreden is of zijn stem verheft. Er is bij deze personen vaak een sterke link tussen hun woede en het tweede punt dat wij in dit artikel aanhaalden: het moeilijk kunnen uiten.
De uitdaging bij deze mensen is vaak dat hun emotionele beperkingen hand in hand gaan met een ver bovengemiddelde intelligentie. Deze collega kan zich enorm storen aan fouten van een ander, of voelt zich vaak niet begrepen. Soms kun je deze mensen best even aanpakken, maar veiliger (en vaak effectiever) is om zaken bij hen te double checken. Is deze collega goed gehoord? Heeft hij zijn of haar zegje kunnen doen? Je zult bij deze mensen, om jouw doel te bereiken, vaak iets meer water bij de wijn moeten doen dan je lief is: wat kun jij voor hen doen om de onvrede weg te nemen? Tegelijkertijd kun je het risico beperken door hen in zo veel mogelijk processen mee te nemen en hen ervan te verzekeren dat hun standpunt of mening gehoord is.
Omgaan met een collega die nooit zijn mening geeft
Een Stille Willie op de werkvloer wordt vaak overgeslagen. Deze collega houdt zijn of haar mond omdat hij/zij zich niet prettig voelt bij aandacht. Dikwijls vloeit dit voort uit een laag EQ en dit maakt hen niet bepaald tot de beste socializers of public speakers.
Wat kun je doen om zo’n collega toch te laten presteren? Deze mensen zijn geknipt voor een rol waarin zij kunnen uitblinken op de achtergrond. Probeer hen niet in de spotlight te duwen, want daar houden zij oprecht niet van en dan komen zij totaal niet uit de verf. Dit zijn de mensen die een belangrijk proces tot een succes kunnen maken, zo lang ze maar niet op de voorgrond hoeven te shinen. Maak daar gebruik van, maar geef hen wel de credits. Dat hoeft niet altijd in het openbaar, maar laat hen persoonlijk weten dat je hun mening of bijdrage waardeert.
Is er een groepsproces gaande en houdt deze persoon zijn/haar mond dicht, dan is dit de uitgewezen persoon om nog even onder vier ogen bij de koffie-automaat naar een mening te vragen.