Het verrassende salaris als buschauffeur in 2025, met gratis opleiding
:format(jpeg):background_color(fff)/https%3A%2F%2Fwww.manners.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2025%2F02%2FHet-verrassende-salaris-als-buschauffeur-in-2025-met-gratis-opleiding.jpg)
Rondje om de kerk of een ritje Leeuwarden – Alkmaar. Er zijn veel routes te verkennen als buschauffeur in Nederland. Nog aantrekkelijker dan het uitzicht is het salaris dat je elke maand op je rekening krijgt gestort.
De langste busroute van Nederland gaat van Leeuwarden naar Alkmaar. Daarnaast zijn er nog 20.599 andere buslijnen in ons land. Dit zijn er 1500 minder dan in 2018, maar alsnog liggen de banen voor het oprapen. Voor wie aan de slag wil als buschauffeur, ligt een verrassend salaris en prima secundaire arbeidsvoorwaarden klaar. Daarnaast werpen we een blik op de cao-onderhandelingen die op dit moment bezig zijn.
Het salaris van een buschauffeur in 2025
Als buschauffeur begin je met een salaris van 2644,46 euro bruto op basis van 40 uur. In negen jaar groei je naar 3.424 euro. Daarna moet je drie jaar wachten op opslag. In het twaalfde, veertiende en zestiende jaar van je dienstverband krijg je weer meer loon, waardoor je eindigt met een salaris van 3.689 euro.
Loonschaal van chauffeurs (jaren in dienst) | Bruto-salaris |
---|---|
0 | €2.644 |
1 | €2.697 |
2 | €2.749 |
3 | €2.819 |
4 | €2.992 |
5 | €3.080 |
6 | €3.160 |
7 | €3.250 |
8 | €3.335 |
9 | €3.424 |
12 | €3.515 |
14 | €3.601 |
16 | €3.689 |
De enige vereiste is dat je een rijbewijs B hebt, de overige papiertjes behaal je in de baas zijn tijd.
De eerste drie maanden krijg je theorie- en praktijklessen en daarna mag je op voor rijbewijs D. Ook krijg je je busrijbewijs en code 95: het bewijs dat je bevoegd bent als professioneel bestuurder van bussen en touringcars. Deze opleiding is niet alleen gratis, je wordt ook al betaald!
Nieuwe CAO vanaf 31 maart 2025
Klinkt bovenstaande al aantrekkelijk, dan hebben we goed nieuws voor je. FNV en CNV zijn namelijk in onderhandeling met de werkgevers in het openbaar streekvervoer over een nieuwe CAO vanaf 31 maart. De vakbonden zetten in op een loonsverhoging van 7 procent. Ook willen ze het beroep aantrekkelijker maken voor jongeren. Door bijvoorbeeld een werkweek van vier dagen aantrekkelijker te maken of een regeling te treffen voor werknemers met jonge kinderen.
Ook aan ouderen wordt gedacht: vanaf 61 jaar mag je instromen in de 61+-regeling (80% werken, 90% loon en 100% pensioen). Deze regeling willen de vakbonden graag houden.
Grootste tekort van Europa
Bang voor een afwijzing? Kleine kans. Landelijk gezien staan er namelijk 6.000 vacatures voor buschauffeurs open. In heel Europa hebben werkgevers moeite met buschauffeurs werven maar Nederland heeft de twijfelachtige eer van het grootste tekort aan buschauffeurs. Hetzelfde geldt overigens voor een baan als conducteur bij de NS. Hier krijg je nog iets beter betaald.