HBO Max en Discovery+ smelten samen tot streamgigant
HBO Max en Discovery+ gaan verdwijnen, met een nieuwe streamingdienst als resultaat. Maar wat betekent dat voor je content en het prijskaartje? De kersverse CEO David Zaslav doet een boekje open over zijn plannen.
Nieuwe gigant
Er zijn weinig streamingdiensten die verder uit elkaar liggen dan HBO Max en Discovery+. De een heeft hoogwaardige, premium content. Prestigeseries zoals Succession en Sopranos. De ander heeft vooral reality-content en sport. Van Say Yes to the Dress tot de Olympische Spelen.
Toch delen ze sinds april dit jaar een moederbedrijf, door het samengaan van Warner Bros. en Discovery. Het resultaat is het kersverse megabedrijf Warner Bros Discovery. Laat je echter niet door de naam misleiden: Discovery CEO David Zaslav heeft het roer in handen, en dat ga je merken ook.
Eerder deze week kwam al het nieuws naar buiten dat Batgirl is gecanceld. Een DC-film die later dit jaar naar HBO Max zou komen, en bovendien al volledig af was. Het prijskaartje? 90 miljoen dollar. Ook werd een groot deel van het team dat gescripte content voor de dienst ontwikkelt ontslagen.
Dag Discovery+, dag HBO Max
Zaslav staat bekend als een gehaaide ondernemer die alles voor wat extra centen doet. Waar Wall Street vooral sprak van wat belastingvoordeeltjes op de korte termijn, blijkt nu dat de 62-jarige CEO veel grotere plannen heeft.
HBO Max en Discovery+ gaan namelijk ter ziele in de zomer van 2023. Uit het as van die streamingdiensten zal een nieuw product herrijzen, die het beste van beide diensten combineert.
De CEO heeft dat nieuws bekendgemaakt tegenover aandeelhouders.
Verbeterde tech
Hij wijst erop dat HBO Max sterke content heeft, maar qua technologie te wensen overlaat. De dienst ging meerdere keren plat toen consumenten bijvoorbeeld massaal de nieuwste afleveringen van Euphoria wilden checken.
Zaslav wil de volgens hem sterkere technische basis van Discovery+ als kern gebruiken voor het nieuwe product, waarop consumenten vervolgens de content van beide diensten zullen kunnen streamen.
Hij wil ook vooral consumenten geruststellen die schrokken van al het nieuws dat deze week voorbij kwam. “We denken dat dat product fantastisch zal zijn”, benadrukte Zaslav later in het gesprek, nadat hij consumenten verzekerde dat hij niet van plan is om het halve aanbod van HBO Max te cancelen of te schrappen.
De CEO is zich er bewust van dat HBO Max een merk an sich is geworden, dat bekend staat om en geassocieerd wordt met hoogwaardige kwaliteit.
Kevin Spacey moet zijn halve vermogen betalen aan House of Cards
En de korting dan?
Allemaal leuk en aardig, maar wat gaat dit voor onze portemonnee betekenen? HBO Max maakte spotgoedkoop zijn debuut in Nederland, en de eerste abonnees kregen zelfs levenslange korting. Een belofte waar het bedrijf zich in de zomer van 2023 waarschijnlijk niet meer aan hoeft te houden, omdat de nieuwe streamingdienst een ander product is.
Bovendien zijn er meer redenen om je zorgen te maken over de financiële gevolgen. In dezelfde call legde Zaslav uit dat de huidige diensten in zijn optiek “underpriced” zijn en dat consumenten “bereid zijn om een hoop meer te betalen voor meer kwaliteit.”
Het plan om Discovery+ en HBO Max samen te voegen heeft als doel om meer “voor iedereen in huis” te bieden om zo de eventuele leegloop van abonnees te stoppen. Daar hoort nog een uiterst commerciële ambitie bij: “Het plan is om iedereen in korte tijd op het juiste prijspunt te krijgen.”
Oftewel, je betaalt volgens Zaslav nu te weinig.
Veel potentie
Treur echter niet te snel, want Discovery+ heeft de sport- en reality-content waar Netflix enkel van kan dromen. Voeg dat samen met de hoogwaardige films en series van HBO Max, en je hebt een unieke combinatie waar vrijwel geen enkele concurrent aan kan tippen. Meer focus, en een betere propositie.
Hopelijk wordt dat ook daadwerkelijk de realiteit, want Zaslav die overal een extra euro uit wil wringen is een behoorlijke beer op de weg. Hij zal ook wel moeten: Discovery nam Warner Bros. over met flinke schulden.
Op naar de zomer van 2023 dan maar. In de tussentijd gaan we ongetwijfeld al meer horen over de Frankenstein van een streamingdienst die eraan komt, terwijl de beruchte ondernemer huishoudt in zijn kersverse samengevoegde bedrijf.