Het GTA-probleem: ex-baas Playstation waarschuwt voor PS5-games
Games worden alsmaar groter, realistischer en mooier. Dat zorgt voor fantastische ervaringen, maar die evolutie in graphics, gameplay en omvang heeft een een grote keerzijde, zo waarschuwt de voormalig baas van Playstation.
Het duurt namelijk steeds langer om een game te maken. Grand Theft Auto is daar als franchise een schrijnend voorbeeld van. Tijdens het Playstation 2-tijdperk kregen we aan de lopende band nieuwe GTA’s voorgeschoteld.
GTA 6, waar blijf je
GTA III, GTA Vice City en GTA San Andreas kwamen alle drie op de PS2 uit. GTA V is ondertussen al aan zijn derde console-generatie toe, en is straks speelbaar op de PS3, PS4 en PS5.
GTA 6 gaat nog wel even duren. Dus leuk, die indrukwekkendere games, maar soms ga je bijna terug verlangen naar de tijd waarin ontwikkelaars meer risico’s konden nemen en veel vaker nieuwe games afleverden.
Niet alleen fans van Grand Theft Auto merken dat effect. Shawn Layden, een van de voormalige bazen van Playstation, heeft tegenover Bloomberg hetzelfde probleem aangestipt.
Eindelijk écht GTA 6-nieuws: grote gamejournalist bevestigt plannen
PS5-games van 200 miljoen dollar
Het duurt niet alleen steeds langer om een volledige game te ontwikkelen, het wordt daarmee ook alsmaar duurder. Volgens Layden verdubbelen de budgetten van games elke generatie. Terwijl het prijskaartje wat jij in de winkel tegenkomt nagenoeg hetzelfde blijft.
Volgens de zestigjarige zakenman dreigen PS5-games zelfs de grens van 200 miljoen dollar te passeren. Het is dan ook niet zo gek dat studio’s steeds minder risico’s durven te nemen, met eenheidsworst als gevolg: de lat om je kosten terug te verdienen ligt steeds hoger.
Eenheidsworst dreigt
Layden stipt aan dat die situatie stagnatie in de hand werkt, omdat bedrijven “geprikkeld worden om voor sequels te kiezen” om het risico te verlagen.
“Wat daar gebeurt, is dat je 3-4 silo’s met games of gametypes hebt die blijven bestaan, en dat de variatie eruit wordt geperst”, zo legt Layden zijn zorgen uit. Eenheidsworst dus.
Layden heeft zelf aan die trend bijgedragen als voorzitter van Worldwide Studios bij Playstation. Hij hoopt echter met zijn nieuwe bedrijf, Streamline Media Group, het ontwikkelen van games te democratiseren.
“Mijn doel in de laatste act van mijn carrière is echt om meer mensen te betrekken bij het maken van games, meer mensen van over de hele wereld, [en] meer mensen te laten genieten van gamen,” aldus de ondernemer.
Er is hoop met innovatie
Een mooi streven, maar hij gaat de trend niet in zijn eentje omkeren. Gelukkig is er ook hoop. De ontwikkelaar achter PUBG is bijvoorbeeld bezig met een survival-spel waarin de wereld waarin je rondloopt automatisch wordt gegenereerd door een neuraal netwerk. Zo hoeven ontwikkelaars dus niet met de hand elk blaadje vorm te geven.
“We willen realistische sandbox-werelden creëren op een schaal die zelden wordt geprobeerd, werelden van honderden kilometers breed met duizenden spelers die interactie hebben, verkennen en creëren”, aldus Brendan Greene, zoals hij heet.
Greene zegt dat zijn nieuwe team een neuraal netwerk heeft gebouwd dat “enorme realistische open werelden tijdens het spelen kan genereren – elke keer dat je op play drukt”, en noemt het een “doorbraak”.
Binnenkort komt hij met een eerste demo van zijn technologie, die speelbaar zal zijn voor iedereen. Meer van dit soort innovatie alstublieft, voor we twintig jaar op GTA 7 moeten gaan wachten. Of komt er nooit meer een GTA 7 en ligt de tijd van losse delen achter ons?