Nieuw GTA 6-lek onthult geschrapte plannen van Rockstar
De tiener die allerlei GTA 6-data heeft gestolen is al veroordeeld, maar toch is er nu alsnog een berg aan gelekte informatie opgedoken. Waaronder de broncode van GTA 5 en een rits geschrapte projecten.
Zelfs op de dag dat Rockstar Games zelf de regie in handen zou nemen door GTA 6 officieel te onthullen werd er nog roet in het eten gegooid door leakers.
De leaks rondom GTA 6
De complete trailer ging namelijk uren voor de geplande onthulling al in lage kwaliteit rond op Twitter. De studio besloot vervolgens de officiële aankondiging maar te vervroegen.
Een ongelukkige turn of events, want de officiële onthulling sloot namelijk juist een pijnlijk jaar af voor de studio. Een jaar eerder wist een tiener de interne chatkanalen van Rockstar binnen te dringen.
Hij bemachtigde er onder andere negentig video’s van de toen nog volstrekt geheime game en dropte die beelden op het internet. Niet de onthulling waar je als ontwikkelaar op hoopt na al die jaren aan werk.
Broncode GTA 5 en geschrapte projecten op straat
Alsof de trailer-leak al niet pijnlijk genoeg was, krijgt die originele leak uit 2022 nu nog een staartje. Een nieuwe berg aan interne bestanden van Rockstar Games is nu alsnog opgedoken. Naast de broncode van GTA 5, wat al meganieuws an sich is, zitten er ook veelzeggende verwijzingen naar andere spellen tussen.
Uit de gelekte data blijkt bijvoorbeeld dat GTA 6 mede zo lang op zich liet wachten omdat Rockstar bezig was met de ontwikkeling van Bully 2, een sequel voor de iconische game uit 2006. Dat project werd echter gecanceld zodat de studio volledig kon focussen op de nieuwe Grand Theft Auto. Hetzelfde geldt voor een terugkeer van de racefranchise Midnight Club.
Ook blijkt uit de leaks dat het niet de bedoeling was dat fans van de campaign van GTA 5 zo lang hebben moeten wachten op een nieuwe singleplayer-ervaring. Rockstar was van plan om meerdere DLC’s voor de verhaalmodus van GTA 5 uit te brengen, zo verraadt de gestolen data. Waaronder een prequel, een terugkeer naar Liberty City en nieuwe avonturen voor Michael, Franklin en Trevor.
De grote trade-off
Waarom we die extra singleplayer-content nooit gekregen hebben blijft de vraag, al heeft Rockstar in 2017 wel losgelaten dat de ontwikkeling van Red Dead Redemption 2 en GTA Online meer resources vergden dan aanvankelijk werd verwacht.
Feit blijft dat het vooral cashcow GTA Online was waar alle nieuwe content verscheen, terwijl gamers die liever alleen avonturen beleven meer dan tien jaar op GTA 6 (hebben) moeten wachten.
Ja, games worden steeds groter, mooier en realistischer, maar de prijs die gamers daarvoor betalen is evident: studio’s als Rockstar moeten hun aandacht verdelen over slechts één of twee megaprojecten die vele jaren in de oven zitten, zonder de ruimte die er vroeger was voor spin-offs, creatieve risico’s en snellere releases.
Hopelijk gaat GTA 6 bewijzen dat die trade-off het waard is, want op dit tempo gaat het vervolgens twintig jaar duren voor we GTA 7 te zien gaan krijgen… Check trouwens ook de vermeende releasetiming van GTA 6, die door een schoonmaker gespot zou zijn.