Gelekte beelden GTA 6 betekenen minder dan je denkt
De gelekte beelden van GTA 6 zeggen minder over de graphics van de game dan je misschien zult denken. Andere ontwikkelaars schoten Rockstar te hulp op Twitter en leerden te snel oordelende fans een broodnodig lesje.
Tijdens het Playstation 2-tijdperk kon je praktisch elk jaar op een nieuwe Grand Theft Auto rekenen. Sindsdien zijn games grootser, mooier en vooral arbeidsintensiever geworden. Daar kleeft ook een groot nadeel aan: het duurt veel langer dan voorheen om een spel te ontwikkelen.
Negentig video’s van GTA 6
Mede door dat gegeven wachten we ondertussen al bijna tien jaar op de volgende GTA. GTA 5 kwam uit in 2013, en is ondertussen al speelbaar op drie generaties aan consoles. Van de PS3 tot en met de PS5.
Fans duiken op elk gerucht, elk stukje speculatie. Rockstar Games laat officieel echter vooralsnog niks los over GTA 6. Die complete radiostilte werd afgelopen zondag bruut doorbroken door waarschijnlijk de grootste leak in de gaming-geschiedenis.
Een hacker lekte maar liefst negentig (!) video’s van het spel, zoals je in dit artikel kunt lezen. Sindsdien heeft Rockstar Games de authenticiteit van de beelden bevestigd middels een officieel statement:
A Message from Rockstar Games pic.twitter.com/T4Wztu8RW8
— Rockstar Games (@RockstarGames) September 19, 2022
Graphics vallen (natuurlijk) tegen
En de fans? De initiële hype dat we eindelijk een voorproefje op GTA 6 hebben gekregen sloeg al snel om. Niet alleen vanwege de potentiële gevolgen voor de ontwikkelaars, wiens werk opeens veel te vroeg op straat ligt. Maar ook vanwege de beelden die we hebben gezien.
Die toonden immers een spel dat nog in ontwikkeling is. Zonder de fancy graphics die je uiteindelijk van een ambitieus spel als GTA 6 kunt verwachten. Alleen heeft niet iedereen zo’n realistische en redelijke bril op.
Sterker nog, op Twitter ging men al snel los: krijgen we na tien jaar aan wachten zo’n matig ogend spel voorgeschoteld? De gelekte beelden werden bestempeld als underwhelming. Alsof het officiële teasers voor de game waren.
Ergens is die reactie ook niet zo vreemd. We zijn niet gewend om games in ontwikkeling te zien. De fase waarin games jarenlang zitten, de fase waarin spellen vaak nog geheim zijn. Niet voor niks benadrukte Rockstar letterlijk het te betreuren dat fans het spel in deze staat hebben moeten zien.
Ontwikkelaars leren fans lesje
Nee, games hebben niet vanaf het begin de graphics waar je uiteindelijk op rekent. Dat maakt beelden van de ontwikkeling juist des te fascinerender, mits je die context hebt. Het is een kijkje in de keuken.
Gelukkig zijn andere indie-ontwikkelaars en studio’s in actie gekomen. Op Twitter ontstond de afgelopen dagen een opvallende kettingreactie. Andere ontwikkelaars begonnen uit solidariteit met Rockstar beelden van hun eigen spellen te delen, beelden van toen de spellen in kwestie nog in ontwikkeling waren.
Since graphics are the first thing finished in a video game, and CONTROL won multiple awards for excellence in graphics, here is footage from the beginning of development 🙂
Full video here: https://t.co/l2g7oPhtk7
🔻 pic.twitter.com/cGnmJZXF5E— Paul Ehreth ⚓️🌱🌺🥀💀✨ (@bacon_sanwich) September 20, 2022
Het is een intrigerend lesje voor hongerige fans die te snel over GTA 6 oordeelden. Zelfs de grootste, prijswinnende games zagen er ooit uit als een in elkaar gehackte techdemo. Dat is volstrekt logisch en al decennia lang het geval, maar blijkbaar hebben we de onderstaande reminders hard nodig.
Denk je nu ‘Duh, dat wist ik allang,’ dan ben je bij deze getrakteerd op fascinerende kijkjes achter de schermen bij een aantal van de beste games van de afgelopen jaren!
"Graphics are the first thing finished in a video game"
Here's a Thunderjaw from an early build of Horizon: Zero Dawn pic.twitter.com/Xq6fw5fS0e
— Cian Maher (@cianmaher0) September 20, 2022
"Graphics are the first thing finished in a video game"
Here's what early versions of Fortnite Battle Royale looked like. pic.twitter.com/0k7zpMsqj1
— Jordan Huxley Smith (@huxley_jordan) September 20, 2022
"Graphics are the first thing finished in a video game"
Don't ever trigger Game Devs, especially when know nothing their work.
Below is @Bungie's #Destiny's early Alpha build vs Destiny Rise of Iron pic.twitter.com/9Np6gqlshv
— Excelhedge (@Excelhedge) September 20, 2022
"Graphics are the first thing finished in a video game"
Splatoon was prototyped with Tofu pic.twitter.com/1hhv2vfDEZ
— farrens 🍉 (@farrens_ak) September 21, 2022
"Graphics are the first thing finished in a video game"
Here's what early versions of Cult of the Lamb looked like pic.twitter.com/F5EyEH6M9r
— Cult of the Lamb (@cultofthelamb) September 20, 2022
"Graphics are the first thing finished in a video game"
This is one of our first builds vs how I See Red currently looks. So, you get the idea. pic.twitter.com/GJfNF6CjZ0
— I See Red (OUT NOW!) (@ISeeRedGame) September 21, 2022
https://twitter.com/rare_fanatic/status/1572300446177595405
What art looks like for a video game in development. https://t.co/15bo6L6qMa
— Kurt Margenau (@kurtmargenau) September 20, 2022
"Graphics are the first thing finished in a video game"
FYI, here's what IMMORTALITY looked like for the first 2 years where we were focused on getting the A.I. and combat gameplay balanced vs. how it shipped pic.twitter.com/lXoBQeKYUO— Sam Barlow 🧜♀️ Project C & D (@mrsambarlow) September 20, 2022