Pure kunst: fan stopt 400 uur in 3D-geprinte versie GTA 5
Een handige productontwerper heeft na 400 leerzame uren zijn droomproject afgerond: een 3D-geprinte uiterst gedetailleerde kaart van GTA 5.
Na acht jaar geen nieuwe Grand Theft Auto kennen we elke vierkante millimeter van Los Santos uit ons hoofd.
Het reusachtige GTA 5
Anno 2021 is het lastig om je nog in te beelden hoe gigantisch de map van GTA 5 destijds aanvoelde. Het is de grootste wereld van de langlopende franchise, met een oppervlakte waar twee keer San Andreas in past.
Waar we op de Playstation 2 praktisch jaarlijks een nieuwe GTA voorgeschoteld kregen, moeten fans in totaal waarschijnlijk minstens twaalf jaar op GTA 6 wachten. Wat doe je dan in de tussentijd met je passie voor de games?
400 uur
Productontwerper Dom Riccobene heeft een opmerkelijk antwoord op die vraag. Hij heeft de afgelopen tijd namelijk maar liefst 400 uur in het nabouwen van Grand Theft Auto V gestoken.
Niet digitaal, maar ‘in het echt’. Met behulp van ontwerpsoftware en 3D-printers heeft hij de complete kaart van Grand Theft Auto 5 in 3D nagemaakt.
Daarvoor was behoorlijk wat technische kennis nodig. Riccobene gebruikte een speciaal script dat ontwikkeld is om de fysieke eigenschappen van de wereld van Red Dead Redemption 2 te scannen, een andere game van Rockstar. Hij heeft dat script overgezet naar GTA 5.
Map of San Andreas for #FanArtFriday#GTA5 #GTAOnline #3dprinting pic.twitter.com/FdUfoquyvF
— Dom Riccobene (@DomRiccobene) August 6, 2021
Professionele software
Het handige stukje software “verzamelt grondhoogten in een straal van 500-1000 meter rond de speler.” In totaal heeft de ontwerper 500 miljoen in-game coördinaten gescand. Informatie die hij vervolgens gebruikte in professionele kaart- en cartografiesoftware. Ja, de beste man pakte het serieus aan.
Vervolgens heeft zijn 3D-printer vele uren staan… printen. Allemaal kleine tegeltjes, waarvan sommige per stuk alleen al twaalf uur duurden om te produceren. De totale printtijd bedroeg alleen al zo’n 125 uur, waardoor de teller uiteindelijk op 400 uur aan werk kwam te staan.
Respect
Klinkt vermoeiend, maar Riccobene beschrijft het zelf als “waarschijnlijk het leukste en technisch meest uitdagende project waar ik ooit aan heb gewerkt.” De beste man heeft waarschijnlijk meer skills opgedaan en technische zaken geleerd dan tijdens menig werkdag, en dat ook nog eens binnen de virtuele wereld waar hij zo’n fan van is.
Respect! Het resultaat is een kunstwerk dat waarschijnlijk zelfs Rockstar graag in zijn lobby zou willen hebben. Al zijn die waarschijnlijk veel te druk met de onverwachte opvolger van GTA 5.