Grootste angst van EV-rijders is niet langer een lege accu
Niet langer is de angst om met een lege accu te stranden de grootste drempel om het switchen naar een elektrische auto. Het zijn nu andere zorgen die EV-rijders doen bibberen. Dat blijkt uit dit onderzoek van leasemaatschappij ALD Automotive.
Het bedrijf heeft eind vorig jaar ruim 700 leaserijders met een EV ondervraagd en concludeerde dat de angst voor een lege accu bij twee derde van de EV-rijders verdwenen is.
Laadstress met elektrische auto
Die angst was natuurlijk niet geheel ongegrond. Met een elektrische auto zonder stroom komen te staan, is andere koek dan de tank van je brandstofauto leeg rijden. Een jerrycannetje energie halen gaat wat lastig. Bovendien komt ook bij het afslepen van een EV vaak wat meer kijken dan bij een auto met verbrandingsmotor.
Met deze 3 tips bespaar je tot wel 600 euro brandstof per jaar
EV-rijders zijn dan ook steeds positiever – of iets minder negatief – over het Nederlandse laadnetwerk. Waar vorig jaar nog 63 procent meende dat er te weinig laadplekken waren, is dat nu nog maar 51 procent. Dat betekent wel dat nog altijd meer dan de helft van de EV-rijders hier ontevreden over is.
Grootste barrières om elektrisch te rijden
De grootste zorgen voor mensen die een elektrische auto overwegen, zijn de kosten ervan. Elektrische auto’s zijn op dit moment simpelweg duurder dan wagens met een conventionele aandrijflijn. Volkswagen probeert daar overigens verandering in te brengen met dit spotgoedkope model, dat ook nog eens een flinke actieradius heeft.
“De overheid bouwt de fiscale voordelen voor elektrische auto’s af. Tegelijkertijd zien we de prijzen voor elektrische auto’s stijgen. Het tempert het enthousiasme van leaserijders om de overstap naar een EV te maken”, stelt Jeroen Kruisweg, algemeen directeur van ALD Automotive.
Druk op het energienetwerk
Verder ziet bijna 60 procent van de ondervraagden zonder elektrische auto het volle energienetwerk als barrière. Het alsmaar stijgende aantal elektrische auto’s, dat veelal ’s nachts aan de stroomkabel wordt gehangen, kan het energienet flink belasten.
Gelukkig ziet de leasemaatschappij een verschuiving in laadplekken. Steeds meer bedrijven bieden laadmogelijkheden aan. Vorig jaar laadde slechts 15 procent van de EV-rijders hun auto op het werk, dat is nu al 25 procent. Daarmee wordt de druk op energienetwerken in woonwijken beter gespreid.