Hoe GTA 6 nóóit zou ontstaan zijn zonder deze bizarre glitch
Zonder een bizarre glitch had Grand Theft Auto nooit het licht gezien, laat staan GTA 6. Dan spraken we nu over Race ‘n Chase; de oorspronkelijke naam voor de populaire Rockstar-game.
Inmiddels zitten we bijna aan het zesde deel van de Grand Theft Auto-reeks. Na tien lange jaren vol geruchten en (vermeende) lekken is vorige week officieel de trailer van GTA 6 aangekondigd.
Van Race ‘n’ Chase naar GTA 6
Maar toen DMA Design (nu Rockstar North Limited) in 1995 begon met het ontwikkelen van de originele game, zou GTA eerst Race ‘n Chase heten. Het toenmalige concept was een open wereld, waarin de speler de rol van politieagent op zich nam in verschillende speltypen die varieerden van races tot politieachtervolgingen. Dat bleek echter niet aan te slaan bij testers. Ze vonden de game te saai en later werd daardoor ook de rol van crimineel toegevoegd als spelmodus.
Toch weerklonk nog steeds hetzelfde geluid: niet vermakelijk genoeg. Behalve dan een bizarre glitch die helemaal niet in de game had mogen zitten. Achtervolgende politiewagens gingen helemaal los op de speler. De auto werd langs alle kanten geramd, tot het ontploffen van de politiewagens toe. Maar testers waren er dol op. En de developers van DMA Design beseften plots dat ze goud in de handen handen.
De glitch werd omgetoverd tot een vaste feature in de game en de eerste GTA was geboren. In 1997 werd Grand Theft Auto losgelaten op een enthousiast publiek. Maar niet voor de nodige controverses die bij elke editie van het spel opnieuw plaatsvinden, zo ook ongetwijfeld bij GTA 6 binnenkort. Het Britse parlement wilde de game verbieden, maar Rockstar speelde slim in op het nieuws en gebruikte het als promotie om de game aan de man te brengen.
Grand Theft Auto groot succes, mede dankzij glitch
Met succes. Meer dan 5 miljoen kopieën van de eerste Grand Theft Auto gingen uiteindelijk de toonbank over, ondanks matige reviews. Heel veel voor die tijd. En ook al zullen de verkoopcijfers van GTA 6 die natuurlijk moeiteloos overtreffen, zou dit nooit gekund hebben zonder die ene bizarre glitch in 1995.