De goedkoopste elektrische auto van BMW is een ruime SUV
BMW trekt het doek van de allernieuwste X1. Met de komst van deze derde generatie van de kleinste SUV van het merk, introduceert het ook de iX1; de goedkoopste elektrische auto van de BMW.
Het design van beide modellen is nagenoeg identiek. De neus wat scherper vormgegeven dan zijn voorganger en het model heeft aan de achterkant, door zijn strakke spoiler en ingesneden achterlichten, een sportievere uitstraling.
Dit is de goedkoopste elektrische auto van BMW
De BMW X1 en de iX1 hebben dezelfde buitenmaten. Het model is het model is 53 millimeter langer, 24 millimeter breder en 44 millimeter hoger dan de tweede generatie X1. Ruimte die je niet terugvindt in het interieur van de goedkoopste elektrische auto van BMW.
Op de eerste en tweede zitrij zijn beide modellen even groot. Ook de strakke vormgeving – dat zowel bestaat uit hoge kwaliteit leder als harde plastics – is identiek en kan je kennen uit de 2-serie Gran Tourer van de Duitsers.
Achterin zijn de extra centimeters net zo goed niet terug te vinden, enkel de bagageruimte van de BMW X1 met brandstofmotor is groter dan zijn voorgangen. De SUV biedt 35 liter en 50 liter meer dan zijn voorganger, dit komt neer op 540 liter aan bagageruimte met de derde zitrij omhoog en 1600 liter met een platgeklapte achterbank. De hybride en elektrische versie bieden door het accupakket 50 liter (105 liter derde zitrij neergeklapt) minder dan de brandstofversies.
BMW X1 komt als benzine, diesel, hybride en elektrische iX1
De oplettende lezer heeft al drie aandrijflijnen voorbij horen komen: elektrisch, hybride en brandstof. De nieuwe BMW X1 kom er dan ook met tal van aandrijflijnen. Aftrappend met twee dieselmotoren van 150 en 211 pk, twee benzinemotoren met 136 en 218 pk, twee hybrides met 245 en 326 pk en de goedkoopste elektrische auto, de BMW iX1, met een continu vermogen van 270 pk en 313 in overboost.
Stekkeren met BMW iX1 of hybride X1
Stekkeren hoeft dus alleen bij de hybride en elektrische modellen. Met beide plug-ins kom je 78 tot 89 kilometer ver op een acculading waarna de 1,5-liter benzinemotor het overneemt. De iX1 kan 413 tot 438 kilometer elektrisch rijden. Het opladen van het 66,5 kWh accupakket, van de iX1, gaat met 130 kWh niet heel snel. Echter, BMW zegt dat de laadcurve erg vlak is. Veelal zie je bij elektrische auto’s, dat wanneer de accu bijna vol is, de laadsnelheid afneemt. De iX1 kan je eigenlijk altijd met ongeveer de maximale snelheid aan de snellader opladen.
De brandstofmodellen van de BMW X1 gaan volgende maand al in productie, de goedkoopste elektrische auto van BMW, de iX1, rolt pas in november van de productieband af evenals de hybrides. De prijs van de X1 is nog onbekend, de iX1 kost volgens BMW zo’n 56 mille.