Waarom je de half miljoen euro kostende Ferrari Purosangue geen SUV mag noemen
De roep vanuit de klantenkring om een breder inzetbaar model kon door Ferrari niet langer genegeerd worden. Met vier zitplaatsen en vier aangedreven wielen zette de FF en GTC4 al een stap in de goede richting, maar nu is de tijd aangebroken voor een Ferrari die écht alles kan. Dat betekent ook vier deuren en iets meer rijhoogte voor een comfortabelere instap en de mogelijkheid om elk type ondergrond van repliek te dienen.
Het resultaat is deze Purosangue, waarvan Ferrari vindt dat je ‘m alles mag noemen zolang het niet ‘SUV’ is. Heel bijzonder zijn Ferrari’s eerste achterportieren, die tegengesteld en wagenwijd openen voor een zeer ruime instap. Voor alle vier de inzittenden is een prachtige kuipstoel en voldoende leefruimte gereserveerd. Met 473 liter bagageruimte kan er ongeveer evenveel mee als in een gemiddelde middenklasser.
Waarom de Purosangue een échte Ferrari is
Zoals het een toer-Ferrari betaamt, heeft de Purosangue schuilt er onder de langgerekte motorkap een beul van een V12, die zowel overtuigt met zijn lange adem als enorme trekkracht bij lage toeren. En niet te vergeten een prachtig volle soundtrack. Diep weggestopt tegen het schutbord om de gewichtsbalans te optimaliseren. Om dezelfde reden ligt de bliksemsnel schakelende achttrapsautomaat met dubbele koppeling juist tegen de achteras aan. Het vermogen van 725 pk en 716 Nm wordt primair naar de achteras gestuurd, maar een aparte drieversnellingsbak voorin kan naar wens vermogen naar de voorwielen sturen voor betere tractie en stabiliteit.
Het onderstel is anders dan van alle andere auto’s tot nu toe, met schokdempers die verbonden zijn met een elektromotor die zowel bewegingen kan afdempen, als krachten op wielen of het koetswerk kan uitoefenen. Dit stelt de regelelektronica in staat om de auto tijdens stevig rijden vlak te houden, maar normaliter juist bewonderenswaardig soepel veercomfort te realiseren. Aangevuld met vierwielsturing is de Ferrari Purosangue daardoor ongekend lichtvoetig en makkelijk hard te rijden voor zo’n zware auto.
Naar goede traditie zijn de gedragingen van motor, transmissie, onderstel en hulpelektronica met een draaiknopje op het stuur in de gewenste stand te zetten. Met voortaan een extra drukfunctie om de hardheid van het onderstel apart te selecteren. Een andere auto die dergelijk rijplezier combineert met zoveel (praktisch) comfort bestaat niet, hetgeen de forse vraagprijs van een half miljoen euro enigszins relativeert.
Een flinke wachtrij
Blijkbaar denken meer mensen daar zo over, want de wachtrij is inmiddels opgelopen tot meer dan anderhalf jaar. Die wachttijd kunnen we je in elk geval helpen doden met een uitbreidde testvideo van de Ferrari Purosangue, waarin we allerlei details laten zien en vooral een lekker stuk gaan rijden in de prachtige Italiaanse Dolomieten.