Deze getunede Lamborghini is de sterkste occasion van Nederland
Standaard werd de Lamborghini Gallardo geleverd met zo’n 500 pk uit zijn 5.0-liter V10. Het is haast niet voor te stellen, maar voor sommigen is dit niet genoeg. Zo blijkt uit de bijzondere occasion die nu op de Nederlandse tweedehandsmarkt te koop staat.
Meer dan 1.000 pk uit een auto halen is niet makkelijk. Er zijn maar weinig productieauto’s op de markt die dit halen. Een van de ‘goedkoopste’ is de nieuwe Tesla Model S Plaid. Deze haalt dit vermogen uit zijn elektromotoren. Wil je wel een verbrandingsmotor, dan wordt het een heel duur geintje. Zowat elke auto die af fabriek met meer dan 1.000 pk uit een verbrandingsmotor komt, kost minimaal een miljoen euro.
Lamborghini Gallardo met 1.750 pk
Gelukkig kan het ook veel goedkoper. Voor een fractie van de prijs staat deze Lamborghini Gallardo te koop op Autotrack. De supercar levert een krankzinnige 1.750 pk. Dat is ruim 4,5 keer meer dan een nieuwe Porsche 911 Carrera. De 5.2-liter V10 in de Italiaan is standaard ongeblazen, dus zonder turbo’s of superchargers. Het is echter haast onmogelijk om dit vermogen te halen uit een motor zonder forced induction, zoals de Engelsen het noemen. Deze Lamborghini Gallardo is dan ook turbocharged. Sterker nog, er zitten maar liefst twee turbo’s op.
Het wordt nog gekker. Die twee turbo’s zitten namelijk niet op de origineel geleverde tiencilinder, maar op de nieuwere V10 uit zijn opvolger, de Huracán. Dit motorblok is goed te tunen en het is dan ook begrijpelijk dat de pk-junkie ervoor heeft gekozen deze motor achterin de Gallardo te hijsen.
6 afzichtelijke trends binnen de autowereld, inclusief het yoke-stuur
Hoewel de Gallardo op zichzelf al opvallend genoeg is, is er haast niet aan af te zien dat de occasion ruim drie keer zoveel vermogen heeft als standaard. Wel geven de extra plakkerige Toyo-banden en de grotere remmen weg dat aan de Gallardo gesleuteld is. Ook zijn robuustere radiateurs gemonteerd.
Uiteraard is er veel meer aan de Lamborghini gebeurd. Speciaal voor de kenners volgen hier enkele highlights uit de ellenlange lijst aan modificaties: op maat gemaakte drijfstangen, twee Garrett G35 1050-turbo’s, een 3,5 inch custom uitlaat en Bosch-injectoren die maar liefst 1,2 liter per minuut kunnen spuiten.
Prijskaartje
Het mag allemaal wat kosten. De verkoper wil dan ook 250.000 euro hebben voor Nederlands krachtigste occasion. Daarmee is het de duurste Gallardo van Nederland. Toch is dit nog altijd tonnen, zo niet, miljoenen goedkoper dan je voor een nieuwe benzineslurper met dit vermogen betaalt.