We testten de gloednieuwe VanMoof S3 e-bike
VanMoof is een Nederlands bedrijf dat in 2009 begon met het verkopen van fietsen met een minimalistisch en hufterproof design. Inmiddels zijn we tien jaar jaar verder en richt het bedrijf zich volledig op de elektrische fiets. Met de VanMoof S3 en X3 hebben zijn er net twee nieuwe e-bikes op de markt verschenen.
Het grootste verschil ten opzichte van de voorgangers S2 en X2? De prijs. Waar de oude modellen voor 3.398 euro op de officiële website werden verkocht, daar is de nieuwe elektrische fiets voor iets minder dan 2.000 euro te koop. Dat is een groot verschil, wat volgens het bedrijf te verklaren is door het feit dat ze binnen het productieproces nu meer in eigen hand hebben.
Review: VanMoof S3 e-bike
Waar het vorige model wat mij betreft tamelijk hoog geprijsd was, is deze nieuwe elektrische fiets ineens betaalbaar voor een veel grotere groep. Dat maakt de keuze interessanter. Maar het is niet een e-bike die je blind koopt. Een beperking is de manier van opladen.
De VanMoof S3 (en ook de X3) maakt gebruik van een batterij die vastzit in het frame. Dat betekent dus dat je een oplader moet gebruiken bij de volledige fiets. Als je geen schuur hebt met stroom, moet je met verlengsnoeren in de weer of de fiets mee naar binnen nemen. Bij mooi weer is dat geen probleem, maar als het ouderwets hondenweer is in Nederland, dan kan ik me voorstellen dat dit voor irritatie en gedoe zorgt.
Het voordeel van de ingebouwde accu is dat de elektrische fiets er strak uitziet. Als leek zie je aan de buitenkant niet gelijk dat het een e-bike is. Zelfs het LED-display is niet zichtbaar. Enkel in het frame van de e-bike zit een display, waarop je de snelheid ziet.
Belangrijker: de elektrische fiets rijdt echt heel lekker. Ik denk dat de fietsen van VanMoof vooral bedoeld zijn voor mensen die in de grote stad wonen en een alternatief willen voor de auto. Ikzelf woon in een stad met zo’n 70.000 inwoners, waardoor ik wellicht niet direct de doelgroep ben. Maar ook voor het maken van langere fietstochtjes is de VanMoof S3 e-bike goed geschikt. Je kunt er met een volle batterij en volledige trapondersteuning zo’n 60 tot 70 kilometer mee rondfietsen. Afhankelijk van de trapondersteuning en weersomstandigheden is de actieradius op te rekken tot zo’n 150 kilometer.
Dit alles stel je overigens in via een app die je koppelt aan de VanMoof S3 e-bike. In de app bepaal je bijvoorbeeld bij welke snelheid de elektrische fiets automatisch schakelt (wat enorm soepel gaat) en wat voor geluid je elektrische fietsbel maakt. Ook zet je met je smartphone de verlichting aan en uit en ontgrendel je het elektronische slot. Zo heb je alleen je smartphone nodig om de elektrische fiets te bedienen. Dat is eerst even wennen, maar na een paar ritjes wil je eigenlijk niet meer anders. Op de stang zelf zit nog wel een klein LED-display, die aangeeft wat voor snelheid je haalt. Dit scherm is alleen wel wat lastig te zien als de zon erop schijnt. Gelukkig krijg je redelijk snel door wanneer je de maximale snelheid behaalt.
Geen sleutel nodig bij deze elektrische fiets
Doordat er een elektronisch slot op de e-bike zit, heb je geen fietssleutel nodig. Je zet de VanMoof S3 ergens neer, trapt tegen het kickslot van de achterband en vervolgens zit hij vast. Ontgrendelen gaat via de app of middels een ontgrendelingscode. En als iemand er met de elektrische fiets vandoor gaat, dan gaat er een alarm af. Werkt allemaal zeer gebruiksvriendelijk, geeft een gevoel van luxe en kent een hoog gadgetgehalte.
‘Turbo boost’
Het fietsen zelf blijft een feest. De elektrische fiets zit goed, de remmen werken uitstekend en als je even wat snelheid wil maken, is de boost-modus een verademing. Door die in te drukken, krijg je tijdelijk wat meer vermogen. Ideaal als je bijvoorbeeld iemand snel even wil inhalen. Wat een sportwagen is voor autoliefhebbers, is de VanMoof S3 voor liefhebbers van e-bikes. Wil je meer lezen over de fiets? Bezoek dan hier de officiële pagina. En wil je meer lezen over andere elektrische fietsen? Bezoek dan hier onze overzichtspagina.