Getest: de Porsche Taycan Cross Turismo mét launch control
Precies tijdens de sneeuwval kregen we de mogelijkheid om de vierwielaangedreven Porsche Taycan Cross Turismo te testen. Kwam dat even goed uit.
Eigenlijk zou de Porsche Taycan Cross Turismo afgelopen jaar al op de markt verschijnen, maar door de pandemie is de elektrische auto nog steeds niet in deze versie te koop. Wel is er al een rijdend prototype van het model, waarin een select groepje autojournalisten alvast mocht plaatsnemen.
Porsche Taycan Cross Turismo in de Nederlandse sneeuw
Samen met de heren van Autovisie mochten we de pijlsnelle elektrische auto rijden en konden we het model testen in sublieme omstandigheden. In een dik pak Nederlandse sneeuw dreven we de auto met 761 pk, 1050 Nm koppel en launch control tot het uiterste. Check de video!
De Porsche Taycan Cross Turismo is alleen leverbaar met vierwielaandrijving. Hiermee heeft het model altijd twee motoren, een voorin en een achterin. Dit zorgt voor een goede balans en tractie, ook bij slechte weersomstandigheden.
Gemaakt voor in het terrein
Om zo goed mogelijk over onverhard terrein te banjeren, heeft de elektrische Porsche een speciale gravelmodus. Wanneer deze stand geactiveerd wordt, gaat de auto iets omhoog en krijgt hij dus een betere bodemvrijheid.
Maar ook op verharde wegen doet de Porsche Taycan Cross Turismo het goed. De wagen trekt in minder dan 3 seconden op van 0 tot 100 kilometer per uur. Dit is dan wel de snelste versie. Naast dit 761 pk sterke topmodel wordt er ook een 4S met 530 pk en een Turbo met 680 pk geleverd.
Meer ruimte
Vermoedelijk kost de grotere Cross Turismo Turbo S rond de 200.000 euro. De 4S-variant heeft kost tussen de 120.000 en 125.000 euro. Meer weten over de nieuwe Porsche? Kijk dan hier voor meer informatie.